Ensemble Storstrøm Spansk og Nordisk

SØNDAG 3. JUNI 2018 kl. 15:00 i KUMUS

ENSEMBLE STORSTRØM

"Silhuetter" er titlen på dette koncertprogram der byder på spændende nyere musik.

Musik der sætter et stærkt aftryk i lytternes sind.

Bohuslav Martinu: Musique de chambre

Benjamin Yusupov: Memories-Crossroads no VI (2009)

William Walton: Klaverkvartet

Bohuslav Martinu's "Musique de chambre" for klarinet, harpe, klaver, violin, bratsch og cello er både på grund af instrumentbesætningen og på grund af sit karakteristiske tonesprog blevet et af de centrale værker i Ensemble Storstrøms repertoire.

Benjamin Yusupov er i løbet af de sidste år blevet en mere og mere kendt skikkelse i det internationale musikliv.

Han er født og opvokset i Tadsjikistan, uddannet i Moskva og har siden 1990 boet i Israel.

Hans musikalske grundelementer opstår i blandingen af traditionel jødisk religiøs musik, Tadsjikisk folkemusik og Vesteuropæisk tonesprog.

Crossroads No. 6 er et bestillingsværk skrevet til Ensemble Storstrøm og uropført på Fuglsang i forbindelse med festivalen "Sommermusik på Fuglsang" i 2010.

Willian Waltons klaverkvartet (dette værk opføres kun til koncerten i Fuglsang Musikforening) er komponeret i 1919, da komponisten var blot 16 år gammel. Det blev udgivet allerede, mens han studerede i Oxford. Selvom værket ikke tydeligt peger mod den modne komponists senere værker, er der klare stilistiske elementer, som senere blev Waltons klare musikalske kendetegn.

Værket er et fint og helstøbt værk, som absolut fortjener sin plads i kammermusiklitteraturen.

Læs mere om Ensemble Stortrøm her. ( link til ensemblets hjemmeside)

Billetter kan købes på billetto.dk eller ved døren fra kl. 14 . Der kan på dagen frem til kl. 14 købes kombi-billetter til 225 kr. De gælder både til museum og koncert (begrænset antal)