Koncerter 2003

Fuglsang Musikforening

Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

KONCERTER 2003


2. februar  2003


Kontrakvartetten

Anton Kontra, 1. violin

Boris Samsing, 2. violin

Peter Fabricius, bratsch

Hans Nygaard, cello


Kontrakvartetten er en af de absolut førende strygekvartetter i Europa idag.

Foruden at have en stor koncert-aktivitet i USA, Japan og hele Europa er kvartetten travlt optaget af pladeindspilninger, fjernsynsproduktioner og master-classes.

Kvartetten blev dannet i 1973 omkring den ungarske violinvirtuos Anton Kontra. Med sin stærke, dynamiske og kunstneriske personlighed har Anton Kontra påvirket og løftet violinspillets niveau i Skandinavien.

Den rigdom af nuancer, som Kontrakvartettens musikfortolkning er kendt og elsket for, udspringer af mange års samspil og af et spil, hvor virtuositet og varm spontanitet smelter sammen i et frit udtryk.

Udover det klassiske repertoire spiller kvartetten nutidsmusik og samarbejder med mange af vor tids komponister. Kvartetten laver ligeledes regelmæssigt cross-over koncerter med jazzmusikere som Chick Corea, Niels Henning Ørsted Pedersen og Mads Winding. Kvartettens pladeproduktion er imponerende. Den omfatter bl.a. komplette indspilninger af Tjaikovsky, Dvorãk, Kodaly, Grieg, Niels W. Gade, Rued Langgaard, Poul Ruders, Hans Abraharnsen, Per Nørgaard m.fl. Kvartetten er blevet tildelt musiktidsskriftet Grammophone’s udmærkelse “Record of the Year” for en af deres indspilninger af Carl Nielsens samlede kvartetter.

Kontrakvartetten har netop udgivet syv CD’er med alle Vagn Holmboes 21 strygekvartetter og har påbegyndt en indspilning af Ole Schmidts seks kvartetter.

Kontrakvartetten har modtaget en lang række priser og nominationer bl.a. Musikerforbundets Hæderspris og Nordisk Råds Kulturpris.


Program:

Fr. Schubert: Strygekvartet “Rosamunde”

Bela Bartok: Strygekvartet no. 6

A. Dvorãk: Strygekvartet “Den amerikanske”

8. februar 2003

Fødselsdagskoncert for Gunner Møller Petersen

Komponisten Gunner Møller Petersen fra Vestlolland har fødselsdag.

Manden, som har givet folk på Lolland og Falster store musikalske oplevelser i forbindelse med den årlige Lys over Lolland-festival (f.eks Svanernes Sang)…. manden, hvis musik i lange perioder blidt ledsagede publikum rundt i Ny Carlsberg Glyptoteket…… manden, som har skrevet musik til Nils Malmros’ film….. manden, som skrev en opera over Günther Grass’ roman Rottesken, og uropførte den på Lolland….. manden, som har skrevet adskillige værker til Storstrøms Kammerensemble ……… kort sagt manden, som mere end mange andre får kulturen til at blomstre i den Lollandske muld, fylder 60.

Det skal fejres!

Fuglsang Musikforening fejrer begivenheden ved at arrangere en koncert med Storstrøms Kammerensemble, udelukkende med fødselarens musik på programmet. Det sker lørdag d. 8. februar kl. 15 på Fuglsang.

Allerede fra kl. 1430 vil publikum blive modtaget med den elektroniske februar-musik fra Glyptoteket (og et skummende glas), og kl. 15 starter koncerten med Kammerensemblet under ledelse af Henrik Vagn Christensen.

På programmet står 3 værker:

Det første er Vækst fra 1991, som Gunner Møller Petersen skrev til Storstrøms Kammerensemble.

Derefter følger værket Sommerfugledalen, til tekster af Inger Christensen. Det stammer egentlig fra en ballet af samme navn, som blev uropført under Lys over Lolland 2001. Her kan det høres i en koncertopførelse, hvor den lettiske sopran Liga Celma synger teksterne til akkompagnement af Kammerensemblet.

Sidste punkt på programmet er en uropførelse: Toy Circus (Legetøjscirkus) skrevet til en film for børn i alle aldre. Musikken fortæller om en legetøjs-and’s cirkustur sammen med andet mekanisk legetøj.


Koncerten varer ca. 1 time, og der er fri adgang.



2. marts 2003

Pål Lindtner Eide, pianist


Fuglsang Musikforening går til radioen

Også på Danmarks Radio har man fået øje på, at der er noget spændende at opleve i Fuglsang Musikforening: programmet DRklassisk har besluttet at bruge koncerten d. 2. marts til at lave en reportage om en musikbegivenhed udenfor de københavnske volde.

Og det er bestemt også en koncert, der er værd at fortælle om. Solisten er en af de unge nordiske pianister på vej frem, Pål Lindtner Eide. Han er norsk født, og uddannet på konservatorierne i Købehavn, Moskva og Bergen.

Ved denne koncert vil han i et bredt program vise mange sider af sit talent:

Sit nære forhold til den russiske musik demonstrerer han i Rakhmaninoff’s store romantiske Sonate nr. 2, som han for nylig har haft stor succes med ved koncerter i København.

Også den norske musik er repræsenteret ved et romantisk værk, Griegs Ballade i g-mol, som er et af komponistens hovedværker for klaver.

Som et eksempel på musikalsk nytænkning har Pål Lindtner Eide valgt at kombinere Jesper Kochs Images of Lorca fra 1996 med Bachs Engelsk Suite nr. 2 fra ca. 1715. Jesper Kochs smukke Lorca-musik vil være bekendt for dem, der var til Ulrik Stærks koncert for et par år siden, men her stilles det altså op mod et af barokkens store klaverværker.

Og endelig kan man ved koncerten høre Arne Nordheims Listen fra 1971.

Så der er lagt op til en flot klavereftermiddag på Fuglsang søndag d. 2 marts.


Program:

Arne Nordheim

J.S.Bach/Jesper Koch

S. Rachmaninoff

E. Grieg

6. april 2003


Festa Musicale

Lene Langballe, zink og blokfløjte

Roberto Falcone, barokviolin

Vibeke Astner, orgel


Denne koncert byder på sprudlende barokmusik.

Festa Musicale er et dansk/italiensk ensemble, der har specialiseret sig i tidlig italiensk barokmusik. For at kunne genskabe barokmusikkens særlige klangverden spiller ensemblet på originalinstrumenter.

Koncerten giver en sjælden mulighed for at høre et helt særligt instrument: zinken. I dag høres zinken meget sjældent i koncertsammenhænge. Den er et blæseinstrument af træ som har en blød trompetklang.

Zinken havde sin storhedstid omkring 1550-1650 og stiller store krav til udøveren. I renæssancen var den det mest feterede instrument, da den efterligner det absolutte ideal – den menneskelige stemme. Ved denne koncert kan man opleve både den “krumme” zink og den “stille” zink.

Ensemblets repertoirevalg er baseret på en stor forkærlighed for italiensk barokmusik.

Typisk for denne musik er smukke melodier fyldt med inderlighed og varme, brat afbrudt af mere dramatiske afsnit. Det er en afvekslende og særdeles iørefaldende musik.

De tre musikere er uddannede ved Europas førende skoler for tidlig musik i Holland, ltalien og Schweiz.

Festa Musicale har, udover at spille en lang række af koncerter, optrådt flere gange i radio og tv.

I januar 2002 var trioen prisvinder ved P2’s kammermusikkonkurrence.

Musikforeningen er glad for at byde velkommen til Festa Musicale, som har rødder i den lollandske musikmuld: Lene Langballe og Vibeke Astner stammer fra Maribo.


Program:

M. Cazzati

T. Merula

A. Vivaldi

m.fl.

11. maj 2003


NB: ÆNDRING!

På grund af Tage Nielsens pludselige død for et par uger siden er der sket følgende programændring:

Kl. 11.30 holder cand. mag. Jens Brincker et foredrag om Tage Nielsen. Jens Brincker er lektor ved Institut for Musikvidenskab, Københavns Universitet, og var en af Tage Nielsens nære venner. Foredraget finder sted i biblioteket på Fuglsang.

Koncerten kl. 15 afvikles som planlagt. Den optages af Danmarks Radio.


Heldagsarrangement


Tage Nielsen, komponist

Storstrøms Kammerensemble


Formålet med dette heldagsarrangement er at tegne et portræt af en betydelig danske komponist fra nyere tid, Tage Nielsen (f. 1929).

Tage Nielsen har hele sit liv haft centrale poster i det danske kulturliv, senest som direktør for Det danske Institut i Rom.

Han har gennem tiden modtaget en række priser og legater, bl.a. Carl Nielsen-prisen i 2001.

Han begyndte at komponere i slutningen af 40’rne, stærkt inspireret af neoklassikken, hvis repræsentanter (Stravinskij, Respighi, Hindemith m.fl.) søgte tilbage til form-idealerne fra tiden omkring Mozart. I de hektiske 60’ere var Tage Nielsen påvirket af modernistiske komponister som Berio og Boulez. Men allerede omkring 1970 tog hans musik en drejning i retning af det neoromantiske og det er det, der har præget hans værk siden.

Tage Nielsen har komponeret inden for alle genrer, for kor, orkester, kammermusikbesætninger og enkeltinstrumenter. Ikke mindst hans opera Latter i mørket fra 1991 vakte stor opmærksomhed.

Kl. 11.30 vil Tage Nielsen i musiksalen på Fuglsang fortælle om sin musik, de overvejelser, der ligger bag hans kompositioner og de komponister, der har haft betydning for hans værk. En god introduktion til eftermiddagens koncert.

Derefter vil der være mulighed for at spise en medbragt frokost, enten i spisesalen, eller – hvis vejrguderne er nådige – som picnic i den smukke park. Fuglsang Musikforening vil sørge for salg af drikkevarer, kaffe og en lille kage til kaffen.

Kl. 15.00 er der koncert, hvor Tage Nielsen sammen med Storstrøms Kammerensemble har sammensat et program, der illustrerer formiddagens foredrag. Udover musik af Tage Nielsen selv (bl.a. Konzertstück for klaver og ensemble, skrevet til Storstrøms Kammerensemble) vil der være musik af Mozart fra klassikken, af Langgaard fra senromantikken og af Debussy.

Man kan selvfølgelig godt vælge at komme til koncerten alene, men hvorfor ikke få en dag ud af det – det koster det samme!


Program:

Tage Nielsen

W. A. Mozart

Rued Langgaard

C. Debussy


Læs mere om Tage Nielsen og om Storstrøms Kammerensemble


I tiden mellem frokosten og koncerten afholder Fuglsang Musikforening kl. 13.30 sin ordinære generalforsamling.

1. juni 2003


Nis Bank-Mikkelsen og Bellmaniakvartetten


Nis Bank-Mikkelsen, sang

Ivar Bremer Hauge, violin

Tine Jensen, fløjte

Jan Sommer, guitar

Inger Guldbrandt Jensen, cello


Fredmans Epistler (1790) og Fredmans Sange (1791) betragtes som Carl Michael Bellmans hovedværker og har haft en central plads i nordisk digtning lige siden de blev skrevet.

Disse eviggyldige tekster vækkes her til live af Nis Bank-Mikkelsen. I denne optræden er Nis Bank-Mikkelsen maskeret som Bellmans inspirator Jean Fredman, kong Gustav III’s fallerede og fordrukne hof-urmager.

Skævtsiddende parykker, iturevne kjoleliv, svingende pokaler, skærgårdsudflugter og rendestensture. Menneskenes lys- og skyggesider bliver afspejlet i Bellmans gnistrende tekster.

Indimellem den genopstandne Fredmans udfoldelser spillerBellmaniakvartetten værker af tidens mere afbalancerede ånder: Telemann, Haydn og Mozart og får 1700-tallet til at funkle.

Med ét er Gamla Stan i Stockholm, som emmede af druk, elskov og musik for over 200 år siden, indenfor rækkevidde.


Jyllands-Posten skrev: “Nis Bank-Mikkelsen tolker en halv snes af de vidunderlige viser, fortrinsvis sådanne, som i deres overgivenhed rummer både livslyst, megen tørst, sorgmunter sarkasme og målbevidst erotisk fornemmelse. Poesien svæver i luften som en drømmerisk atmosfære af fatale sind, når Nis Bank-Mikkelsen foredrager med robust skælmeri og stor munterhed i stemmens fine vekslen: et syngende skuespilleri, som er meget indtagende”.


Program:

C.M. Bellman

G.Ph. Telemann

J. Haydn

W.A. Mozart

21.juni 2003


Ekstraordinært koncerttilbud


Storstrøms Kammerensemble spiller Brahms

Som en del af forberedelserne til sommerens kammermusik-festival harStorstrøms Kammerensemble tilbudt musikforeningen en koncert, hvor de vil præsentere en del af festivalprogrammet, nemlig Johannes Brahms: Horntrioog Serenade nr 1. De to værker hører til perlerne i det romantiske kammermusikrepertiore.

Der er altså tale om en slags åben generalprøve, hvor musikerne prøver resultatet af deres indstuderingsarbejde af på et levende publikum.


I forbindelse med koncerten vil bestyrelsen også præsentere sæsonplanen for 2003/4, hvor Fuglsang Musikforening byder på 9 koncerter, der tilsammen repræsenterer et bredt spektrum inden for kammermusikken og tilgrænsende områder.


Program

Johannes Brahms:

Horntrio

Serenade nr 1


NB: Til denne koncert er der gratis adgang



3. august 2003


Klezmer Zahav


Erik Jakobsson, violin

Anders Vesterdahl, harmonika

Jeppe Skovbakke, bas

Jesper Gram, slagtøj

Tobias Allvin, bouzouki

Henrik Goldschmidt, obo


Klezmer Zahav blev dannet i 2000 af harmonikavirtuosen Anders Vesterdahl og Det Kgl. Kapels solooboist Henrik Goldschmidt. Ensemblet har markeret sig på den danske og internationale musikscene med en hel unik sound og meget originale fortolkninger af såvel traditionel klezmer som af jiddische sange og egne nyskabende kompositioner. Pressen har modtaget Klezmer Zahav med begejstring fra den allerførste koncert, og på kort tid er gruppen blevet et begreb i både det klassiske musikliv og i verdensmusik/fusions-miljøet. Klezmer Zahav optræder både privat, i synagoger, i de allerstørste koncertsale såvel som i børnehaver, skoler, på gader, stræder og sågar i undergrundsstationer.

Ensemblet komponerer og arrangerer al musik selv og arbejder samtidig tæt sammen med tidens største komponister. Blandt dem komponisten Poul Ruders, som har skrevet Zahavs kendingsmelodi ”Kafka in Love”, der blev uropført på det berømte jazzhouse ”Tonic” i New York i januar 2002. Her tog Zahav publikum med storm og fik megen inspiration i det enorme jødiske musikliv der findes netop i klezmermusikkens Mekka, New York.


Om Musikken:

Klezmer-musik er den jødiske folkemusik, som har været udbredt i østeuropa fra 1600-tallet og helt op til anden verdenskrig. Musikken har fået en global renæssance i 1970´erne og betragtes nu som hørende til ”Verdensmusikken”. Den er stærk melodiøs, inderligt rørende og meget rytmisk. Den indeholder lange improvisationer, virtuose udadvendte dansenumre og jiddische sange. Den dufter af Balkan, Orienten, Østeuropa og nu også af USA og Latinamerika. Den suger inspiration til sig overalt, hvor den spilles, og er i stadig udvikling og forandring. Men den mister aldrig sin identitet som levende bærer af jødisk tradition. Klezmer er en livsbekræftende kulturel fusion.

7. september 2003


Trio con Brio


Soo-Jin Hong, violin

Soo-Kyung Hong, cello

Jens Elvekjær, piano


Trio con Brio som blev dannet I Wien I 1999, har studeret kammermusik hos Alban Berg Quartett, Frans Helmerson, Mihaela Martin og Ferenc Rados. De tre musikere er desuden uddannet på musikkonservatoriet i Wien, på Mozarteum i Salzburg og på musikkonservatorierne i Århus og København.

I Marts 2001 vandt Trio con Brio andenprisen i den første internationale Joseph Haydn Kammermusikkonkurrence i Wien, og i februar 2002 førsteprisen samt dansk komponistforenings specialpris i DR’s Kammermusikkonkurrence. I maj 2002 besatte de tre musikere andenpladsen i den syvende internationale Kammermusikkonkurrence ”Premio Trio di Trieste” i Italien. Senest, i september, spillede Trio con Brio sig til en førsteplads ved den internationale ARD musikkonkurrence i München, samt fik specialprisen for den bedste udførelse af konkurrencens moderne værk.

Alene eller som trio har disse unge musikere allerede skabt sig en stor internationale karriere fra København til Seoul, i Wien, München, Prag, Budapest, og nu på Fuglsang, hvor vi er glade for at give publikum chancen for at høre dem.


Politiken skrev ( februar 2002):

”… Det er fortsat, som om Trio con Brio ikke kan udfordres, hverken i det klassiske eller det moderne repertoire. Og da slet ikke på teknikken! Eller udtrykket!! Som ensemble betragtet har hver en stund med dem været som at opleve en tæt, intim samtale, en trio af gensidige ufravendte blikke, én bølge af bevægelse ……… forløst med saft i strygerne og en syngende cantabile i alt, hvad de tre rører ved…..”


PROGRAM

Bjørn Kruse

Ludwig van Beethoven

Anton Dvorak

5. oktober 2003


Elisabeth Meyer-Topsøe, sopran

Per Salo, klaver


Den dramatiske sopran Elisabeth Meyer-Topsøe er født i København og uddannet ved Det Kongelige Operaskole i Stokholm. Efter hjemkomsten til Danmark fortsatte hun sine studier som privat elev hos Birgit Nilsson og Vagn Thordal.

I 1988 debuterede hun ved Stadsteatret i Augsburg hvor hun var tilknyttet i to år. Derefter fulgte tre år ved operaen i Nürnberg. Siden 1993 har hun været tilbagevendende gæstesanger ved Det Kongelig Teater i København.

Elisabeth Meyer-Topsøe optræder på verdens store scener: Berlin, Zürich, Rom, Firenze, Stokholm, Paris, Buenos Aires, Moskva…….., hvor hun synger de store titelpartier i Wagner-, Verdi- og Straussoperaer. Da hun mestrer en hel særlig fin og nuanceret liedfortolkning, giver hun utallige lied-koncerter med klaver og orkester i ind- og udland.

Elisabeth Meyer-Topsøe har modtaget en række priser og legater bl.a., som den første ikke-svensker, den fornemme Birgit Nilsson-pris.


Ved denne koncert bliver hun akkompagneret af pianisten Per Salo, som er en af vor mest markante og begavede ung pianister.

Efter endte studier på Den Kongelig Konservatorium i København, arbejdede Per Salo med Esther Wagning og John Damgaard, og med Seymour Lipkin på Julliard School, hvorfra han tog sin solisteksamen i 1989. Han er for tiden solopianist ved Danmarks Radiosymfoniorkester.


Pressen skrev: ”Elisabeth Meyer-Topsøe er den alt besejrende. Stemmen er fri og klar med strålende højde og kraftfulde fraseringer. Dertil kommer et rigt nuanceret spil.” (Ulrik Cold 2002)


Program

Lieder af bl.a.:

Edvard Grieg

Ture Rangström

Jean Sibelius

Richard Strauss

30. oktober 2003


SPIL DANSK-DAG


Den 30. oktober markerer Storstrøms Kammerensemble den landsdækkendeSPIL DANSK-DAG med et særligt arrangement:


kl. 19.00-19.45

Mogens Wenzel Andreasen (som de fleste bl.a. vil huske fra tv-udsendelsen Kontrapunkt) fortæller om dansk musik i 1900-tallet – en spændende komponistgeneration i dansk musikhistorie.


kl. 19.45-20.30

Godt, gammeldags dansk kaffebord med kringle, småkager og alt hvad dertil hører.


kl. 20.30-21.30

Koncert med Storstrøms Kammerensemble, selvfølgelig med dansk musik fra 1900-tallet:

Herman D. Koppel:

Klaverkvartet (1985-86) – klaver, violin, bratsch, cello

Jørgen Bentzon:

Racconto II (1936) – fløjte, violin, bratsch, cello

Jørgen Jersild:

Fantasia e canto affettuoso (1969) – fløjte, klarinet, harpe, cello

Poul Rovsing Olsen:

A Dream in Violet (1982) – violin, bratsch, cello

Allan Botschinsky:

Unexpected move (2000) – fløjte, klarinet, fagot, trompet, harpe, klaver, violin, bratsch, cello

(mange vil måske mest kende Botschinsky fra jazzmiljøet, men her oplever vi ham altså i en anden rolle)


Der er kort sagt mulighed for at få input til hovedet, ganen og ørerne – og øjnene, såmænd, idet Fuglsang i sig selv er et besøg værd med sine pragtfulde omgivelser, smukke stuer og fantastiske koncertsal.


Normalprisen for dette arrangement er sat så lavt som 60 kr, men for medlemmer af Fuglsang Musikforening er der 10 kr’s rabat, dvs prisen for foredrag, kaffebord og koncert er 50 kr.

2. november 2003


Radiosymfoniorkestrets Blæserkvintet


Anna Dina Schick, fløjte

Max Artved, obo

Søren Elbo, klarinet

Henning Due Hansen, horn

Jens Tofte-Hansen, fagot


I 1998 tog solooboist fra Radiosymfoniorkestret Max Artved initiativet til at starte det, som i dag er et højt respekteret ensemble.

Radiosymfoniorkestrets Blæserkvintet, som hovedsageligt består af soloblæsere fra Radiosymfoniorkestret, havde sin debut i en direkte radiotransmission den 28. marts 1998 og har siden optrådt over hele landet.


Foruden udbredelsen af kendskabet til dansk musik og det traditionelle repertoire for blæserkvintet samarbejder ensemblet med stor succes med nulevende komponister. Udover kammermusikkoncerter har ensemblet taget initiativ til en række koncerter for børn, bl.a. på Louisiana, i samarbejde med pianistinden Katrine Gislinge og skuespilleren Tommy Kenter.

Ensemblet indspiller jævnligt Cd’er. Nævnes kan Carl Nielsen og Jørgen Jersilds blæserkvintetter og Herman D. Koppels og Niels Viggo Bentzons sekstetter med jazzpianisten Nicolai Bentzon på klaver.

I samarbejde med den finske pianist Rafl Gothoni – som er chef for English Chamber Orchestra – har ensemblet indspillet Poulencs sekstet, Mozarts og Beethovens klaverkvintetter.


Pressen skriver: ”Det er uhyggeligt, overmenneskeligt præcis, det er klangskønt, stilrent, morsomt, dramatisk og bevægende smukt”.


Program:

Værker af:

György Ligeti

Ludwig van Beethoven

Franz Danzi

Jørgen Jersild

Jaques Ibert