Ensemble Blackguard

SØNDAG 2. JUNI 2019 kl. 15:00

ENSEMBLE BLACKGUARD



400  år  gammel  musik.


-  det  kan  godt  lyde  lidt  kedeligt,  men  lad  jer  ikke  narre:  Hvis  man  tænker  på  tiden  som  den  periode,  hvor  man  byggede  stort  og  prægtigt  –  som f.eks. Rosenborg,  Rundetårn  og  Børsen  –;  hvor  man  sad  ved  taflerne  og  mæskede  sig  i  mad  og  ædle  vine;  hvor  man  dyrkede  hofintrigerne  og  de  amourøse  eventyr,  så  må  den  tids  musik  være  alt  andet  end  kedelig. 

Dette  vil  ved  dagens  koncert  blive  anskueliggjort  af  Ensemble  Blackguard  (navnet  i  sig  selv  er  en  joke,  men  den  må  I  komme  til  koncerten  for  at  høre)

Ensemblet  spiller  på  originale  instrumenter:  zink,  violin,  dulcian,  basun,  violone,  teorbe  og  cembalo/orgel.

Nogle  af  disse  instrumentnavne  lyder  mærkelige,  men  når  I  har  været  til  koncerten,  har  I  helt  styr  på  dem. 

Særligt  skal  zinken  fremhæves.  Lene  Langballe  er  en  af  de  få,  der  mestrer  instrumentet  så  godt,  at  hun  kan  demonstrere  dets  særlige  egenskab:  det  er  i  stand  til  at  efterligne  den  menneskelige  stemme.

Kom  og  oplev  dette  specielle  univers.  Så  er  I  godt  rustet  til  at  gå  hjem  og  nyde  i  hvert  fald  maden  og  den  ædle  vin.


Christine Nonbo Sopran

Christine Nonbo er uddannet sanger ved Det Kgl. DanskeMusikkonservatorium i 2014. I sin konservatorietid opdagede hun hurtigt at hendes musikalske hjerte bankede særligt for den tidlige musik, og i dag bevæger hun sig med stor autencitet mellem flere forskellige stilarter.

Som solist optræder Christine i mange forskellige sammenhænge, både i kendte oratorier og i diverse Bachkantater. Desuden har hun medvirket ved en rækkepopulærkoncerter med DR Symfoniorkestret, hvor hun blandt andet har sunget kendte temaer fra film, tv-serier og sågar computerspil.

Christine medvirker på talrige cd-produktioner. Blandt andet medvirkede hun i 2015 som sopransolist på indspilningen af Philip Fabers Brorsons Requiem, hvor også sangere fra DR Pigekoret, Jakob Lorentzen og Holmens Kantori medvirker.

I juni 2019 indspiller Christine Bo Holtens sangcyklus ”Tusmørkets viser” med Odense Symfoniorkester, og i juli 2019 indsynger hun rollen som Eurydice i Monteverdis Orfeo med Göteborg Barok.

Christine har siden 2016 været fast medlem af DR Vokalensemblet, og synger

ligeledes i vokalgruppen Musica Ficta og i Barokkvartetten Ensemble Barrocca.

Jane Gower (barokfagot) har studeret på Canberra School of Music og videre studier i tidlig musik ved musikkonservatoriet i Haag. Hun er specialiseret i historisk fagot, fra dulcian til det tidlige 20 århundredes franske instrumenter.

Jane er første fagottist i Concerto Copenhagen og Anima Eterna, Brügge og har optrådt i mange år med English Baroque Soloists, Orchestre Révolutionnaire et Romantique, samt The Orchestra of the  Age of Enlightment. Hun turnerer ofte med Australian Chamber Orchestra.

Jane er desuden en aktiv kammermusiker med et hav af koncerter og udgivelser.

Jane har en stadig voksende samling af originale fagotter, som hun optræder med. Hun er en efterspurgt solist og har optaget tre koncerter af Franz Danzi med Kölner Akademie og Mozart's fagotkoncert  i samarbejde med Anima Eterna.   Hendes kadencer og noter for denne koncert findes udgivet hos Bärenreiter.

For nylig har Jane’s optagelse af de ekstremt vanskelige fagotstemmer i  Zelenka’s seks triosonater med The Prague-based Collegium 1704, vundet en Diapason d’Or.

Gilbert Martinez (cembalo) er oprindelig fra San Francisco og kunstnerisk leder af MusicSources, Center for Historically Informed Performance, en organisation med base i  Berkeley, California, grundlagt i 1985.

Begyndte som ganske ung at spille cembalo hos Nigel Rogers i Los Angeles og Laurette Goldberg på musikkonservatoriet i San Francisco. Videre studier i Italien hos Alan Curtis i cembalo og direktion. Gilbert har været assisterende dirigent for Alan Curtis i opsætning af Händel’s opera Xerses, ved opsætning i Berkeley/West Edge Opera og senere  stået i spidsen for Monteverdi’s "L'Incoronazione di Poppea" and "Il Ritorno d'Ulisse in Patria" for samme operahus.

Som solist har han optrådt med bl.a. Rameau’s samlede værker, fremført udenad,  i USA, Canada og i Skandinavien.

Gilbert har de seneste år optrådt med Bach’s samlede Brandenburgkoncerter i samarbejde med Elisabeth Wallfisch (violin) med Early Music Alberta og været solist med Los Angeles Chamber Orchestra.

Nu bosiddende i København samarbejder han med Copenhagen Soloists, og er dybt involveret på den danske tidlig musik scene som f.eks. ved Copenhagen Renaissance Festival, MidsommerBarok Festival.


Entre 200 kr. (medlemmer 100 kr, unge under 25 gratis)

Billetter kan købes her på siden (senest dagen før) eller ved døren fra kl. 14:00. Der kan på dagen frem til kl. 14:00 købes kombi-billetter til 225 kr. De gælder både til museum og koncert (begrænset antal)

Drevet afTicketbutler