ES En vinterfantasie med fugle

SØNDAG 6. NOVEMBER 2022  kl. 15:00 i KUMUS

ENSEMBLE STORSTRØM

En vinterfantasie med fugle

Som Howie - klarinet, Gunnar Eckhoff - fagot, Jakob Westh - klaver, Stéphane TranNgoc - violin, Tobias Gørvild Lautrup - cello

Det kunne se ud som om vores ensemble har fået pip.

I hvert fald er fugletemaet gennemgående i dagens program.

Vi starter hos Beethoven. Han har skrevet en variationsrække over en melodi, som var populær i hans samtid. I teksten til melodien er der en linje der lyder ”Jeg er skrædder Kakadu”. Det foranledigede nogen – ikke Beethoven selv! – til at give værket titlen Kakadu-variationer.

Det forlyder ikke, hvad komponisten selv sagde til dette navnekup.

Derefter er det Brahms, der står for. Brahms havde – ligesom Mozart – en stor kærlighed til klarinetten, og det høres i denne klarinettrio. Værket blev uropført 1892 med Brahms ved klaveret. På klarinetten havde han Richard Mühlfeldt, som han kaldte sin kære nattergal. Så på den snedige måde kan dette værk også komme ind under fugletemaet.

Efter pausen skal vi møde den amerikanske komponist Ned Rorem. Han lod sig i 1981 inspirere af vinterens forskellige stemninger i New York, og skrev dette værk, Vinterbilleder. Værket er kendetegnet ved, at instrumenterne snor sig ind og ud imellem hinanden. En af satserne hedder ”Fugle ved vinterskumringen”, og bingo! så har vi også den tredje fugl i bur.

Billetter kan købes her på siden (senest dagen før) eller ved døren fra kl. 14:00.

Der kan på dagen frem til kl. 14:00 købes kombi-billetter til 285 kr. De gælder både til museum og koncert (begrænset antal)