Nightingales String Quartet

Gunvor Sihm og Josefine Dalsgaard - violin

Marie Louise Broholt Jensen - bratsch

Louisa Schwab – cello

Dagens ensemble vil være et kært gensyn for en stor del af foreningens publikum, Kvartetten har siden starten i 2007 rendt med stort set alt, hvad man kan vinde af priser.

Dagens program spænder vidt!

Vi åbner med Strygekvartet nr. 2 skrevet af en 22-årig Boccerini. Han var samtidig med Mozart, og det kan man godt høre. Men det har også betydet, at han har levet i skyggen af Mozart, og hans musik blev først alment kendt længe efter hans død (undtagelsen er en menuet fra en af de senere kvartetter, brugt i filmen Plyds og Papegøjer fra 1955).

Ligesom Boccerini stod i skyggen af Mozart, stod Rued Langgaard i skyggen af Carl Nielsen. Hans Strygekvartet nr. 3 er skrevet i 1914, med efterklange af en ugengældt forelskelse året før. Langgaard kasserede selv kvartetten, og da han senere fortrød, måtte han rekonstruere den efter hukommelsen.

Sammen med Dvořák hører Smetana til generationen af tjekkiske nationalromantiske komponister. Strygekvartet nr. 1, er skrevet i en moden alder. Den har titlen ”Fra mit Liv”, og beskriver hans tilværelse fra ungdommelig begejstring til bekymringen over hans tiltagende døvhed op gennem 1870’erne.

Læse mere om Nightingales String Quartet her

Husk Fuglsang Musikforenings Generalforsamling afholdes denne søndag kl. 13:30 i KUMUS

Billetter kan købes her på siden (senest dagen før) eller ved døren fra kl. 14:00.

Der kan på dagen frem til kl. 14:00 købes kombi-billetter til 285 kr. De gælder både til museum og koncert (begrænset antal)