Rudersdal Kammersolister

SØNDAG 1. OKTOBER 2023  kl. 15:00 i KUMUS

Rudersdal Kammersolister

Christine Pryn -  violin        Isabelle Bania -  bratch     John Ehde - cello     Manuel Esperilla -  klaver

Rudersdal Kammersolister blev dannet i 2017 som et festivalensemble med fleksibel besætning ved Rudersdal Sommerkoncerter, men de spiller i mange andre sammenhænge og har optrådt bl.a. på Louisiana og i Tyskland, Polen mv.

I dag vil de præsentere os for lidt af en sjældenhed: klaverkvartetter af 3 kvindelige komponister fra romantikken.

Dora Pejacevic, kroatisk komponist, blev kun 37 år men nåede at skrive ca 60 værker inden for alle genrer og regnes som Kroatiens største komponist.

Mel Bonis hed egentlig Mélanie Hélène til fornavn, men for at opnå opmærksomhed som kvindelig komponist tog hun navnet Mel, som er både mande-og kvindenavn. Studerede komposition som 16-årig sammen med Debussy. Hendes forældre afbrød hendes studier og giftede hende væk til den 22 år ældre enkemand Albert Domange, som ikke kunne lide musik. Til trods for sine dårlige odds fik hun skrevet mere end 300 værker.

Amanda Maier-Röntgen, var svensk gift med den hollandske komponist Julius Röngten. De færdedes i kredsen omkring Grieg og gæstede hvert år Bodil de Neergaard på Fuglsang, hvor de også kom i kontakt med Carl Nielsen. Hun blev kun 41 år, så hendes værkliste er ikke særlig lang, men tæller nogle substantielle kammerværker, bl.a. klaverkvartetten, som Rudersdal Kammersolister opfører.

PROGRAM

Dora Pejačević 1885-1923

Klaverkvartet i d-mol op. 25(1908)

Adagio

Minuetto Allegretto

Rondo Allegro

Mel Bonis 1858-1937

Klaverkvartet nr. 2 i D-dur op. 124(1927)

Moderato

Allegretto

Lent

PAUSE

Amanda Maier-Röntgen 1853-1894

Klaverkvartet i e-mol(1894-95)

Andante

Presto con fuoco

Finale.Largo espressivo

Billetter kan købes her på siden (senest dagen før) eller ved døren fra kl. 14:00.

Et begrænset antal kombibilletter til kr. 300,- kan kun købes online. De gælder både til Fuglsang Kunstmuseum og til koncert i Fuglsang Musikforening.