Koncerter 2002

Fuglsang Musikforening

Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)

KONCERTER 2002


3. februar  2002


Storstrøms Kammerensemble

Gordon Hunt, obo


Liflig obo-musik på Fuglsang

Ved Fuglsang Musikforenings første koncert i år d. 3. februar er det Fuglsangs ‘husorkester’ Storstrøms Kammerensemble , der står på scenen sammen med den engelske stjerne-oboist Gordon Hunt.

Gordon Hunt er solo-oboist ved London Philharmonia Orchestra og professor ved Royal Academy of Music. Storstrøms Kammerensemble lærte ham at kende, da han var en inspirerende leder af Sommerakademiet For Træblæsere, som de sidste 2 år er blevet afholdt på Fuglsang. Ensemblet blev så glade for bekendtskabet, at de engagerede ham for en 2-årig periode som kunstnerisk konsulent, og denne koncert er resultatet af en uges intensivt samarbejde.

Eftermiddagens hovedværk er et stykke yndefuld wienerklassik, nemlig Mozarts Kvartet for obo og strygere. Udover denne perle indeholder koncerten en række eksempler på fransk kammermusik fra første halvdel af 1900-tallet, hvor træblæserne havde en stærk position: Francis Poulencs virtuose Trio for obo, fagot og klaver, Bohuslav Martinus Kvartet for obo, violin, cello og klaver(Martinu var tjekkisk, men boede meget af sit liv i Paris), Jaques Iberts eleganteCapriccio fløjte, obo, fagot, trompet, harpe og strygekvartet og Maurice RavelsIntroduktion & allegro for harpe, fløjte, klarinet og strygekvartet. I Ravels musik spiller Gordon Hunt ikke med, men han har indstuderet værket med Kammerensemblets musikere.

Det bliver en flot koncert med alle Storstrøms Kammerensembles musikere i aktion i forskellige kombinationer, og en festlig start på det nye år i Fuglsang Musikforening.


Koncerten afholdes som altid i Fuglsang Hovedbygning. Den starter kl. 15, og billetsalget starter kl. 14. Pris 70 kr. (40 kr. for medlemmer og børn/unge).


Program:

Francis Poulenc

Maurice Ravel

Wolfgang Amadeus Mozart

Jacques Ibert



3. marts 2002


Guitar Trio 1+2

Maria Camitz

Lars Henning Jensen

Leif Hesselberg.


Spændende guitar-koncert på Fuglsang

Ved Fuglsang Musikforenings koncert søndag d. 3/3 bliver der mulighed for at høre klassisk guitarmusik på højt niveau, spillet af ikke mindre end 3 fremragende guitarister.

Guitar Trio 1+2 består af Maria Camitz, Lars Henning Jensen og Leif Hesselberg. De er alle tre uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og har siden 1989 dyrket denne specielle ensemble-form. De har i den periode både indspillet plader og givet mange koncerter i ind- og udland. Anmelderne har især lagt mærke til deres tætte samarbejde ved koncerterne, som næsten får dem til at virke som én musiker med 6 arme og hænder. Dette kombineret med deres store instrumentale færdigheder gør deres koncerter til kammermusik af høj karat, samtidig med at det også er en oplevelse for øjnene. Og den særlige instrument-sammensætning (den klassiske guitarduo + en ekstra guitar) åbner mulighed for en meget større bredde i klangbilledet, så de kan spille både de få værker, der er skrevet for denne besætning, og værker, der er arrangeret for de 3 guitarer.

Ved koncerten på Fuglsang spiller trioen værker af begge slags, i et program, der spænder lige fra klassikken til nutidens musik.

Første afdeling starter med den charmerende Trio opus 12 af 1700-tals komponisten Filippo Gragnani. Derefter følger et værk, skrevet til Trio 1+2, nemlig Pierre Dørges Variationer over et Haiku med undertitlen Munter støj. Her søger komponisten ud til grænserne for den instrumentets formåen, men altid med et glimt i øjet! Sidste værk inden pausen er af en af den klassiske guitars fædre, den brasilianske Heitor Villa-Lobos: en bearbejdning af 2 satser fra hans 11. Strygekvartet.

Efter pausen spiller trioen først Pastorale fra Per Nørgårds musik til Gabriel Axels film ”Babettes Gæstebud”. Derefter følger en lille impressionistisk suite af Debussy, oprindeligt skrevet for 4-hændigt klaver, og koncerten slutter med fyrig spansk musik: en suite fra Manuel de Falla’s musik til balletten”Trolddom og Kærlighed”. Det er dramatisk musik præget af spanske danserytmer, bl.a. indeholder værket en rituel åndemaner-ilddans.


Koncerten afholdes som altid i Fuglsang Hovedbygning. Den starter kl. 15, og billetsalget starter kl. 14. Entré 70 kr. (40 kr. for medlemmer og børn/unge).


Program:

Filippo Gragnani

Pierre Dørge

Heitor Villa-Lobos

Per Nørgård

Claude Debussy

Manuel de Falla

7. april 2002


Johanne Bové Reintoft, sopran

Charlotte Thanning, klaver


Liedkoncert med fremragende sopran

Ved Fuglsang Musikforenings koncert d. 7. april bliver der mulighed for at stifte bekendtskabet med en af de unge danske sangere på vej fremad, sopranenJohanne Bové Reintoft. Hun er uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium i Århus, og ved hendes debut hæftede anmelderne sig især ved hendes umiddelbare sangglæde og stemmemæssige virtuositet, specielt i højden. Siden sin debut har hun da også gjort sig gældende, ikke mindst som koleratur-sopran, bl.a. i Nattens Dronnings parti i Mozarts Tryllefløjten.

Ved koncerten på Fuglsang er det imidlertid ikke opera, der står på programmet, men lieder af 5 komponister fra romantikken og impressionismen. Af Robert Schumann synger Johanne Bové Reintoft 4 Mignon-lieder til tekst af Goethe, og i den tyske afdeling kommer også Richard Strauss’ 6 lieder til tekst af Clemens Brentano. De franske impressionister er repræsenteret af Claude Debussy med 4 lieder fra samlingen ”Ungdommens sange”, samt af Erik Satiemed tre lieder. Han er nok mere kendt for sine klaverværker, men har også skrevet nogle utroligt smukke sange. Endelig får Carl Nielsen sin lille afdeling med 3 sange, bl.a. den poetiske Æbleblomst.

Med sig ved flyglet har Johanne Bové Reintoft pianisten Charlotte Thanning, som vil være mange bekendt som en trediedel af Eskær-Trioen, der flere gange har budt på store musikoplevelser på Fuglsang. Men Charlotte Thanning er – med god grund – også en meget brugt akkompagnatør, og det er i denne egenskab, hun optræder d. 7. april.


Koncerten afholdes som altid i Fuglsang Hovedbygning. Den starter kl. 15, og billetsalget starter kl. 14. Entré 70 kr. (40 kr. for medlemmer og børn/unge).


Program:

Richard Strauss

Carl Nielsen

Robert Schumann

Claude Debussy

Erik Satie

5. maj 2002


Trio Ondine

Martin Qvist Hansen, piano

Erik Heide, violin

Jonathan Slaatto, cello


Danmarksmestre i kammermusik på Fuglsang

Ved Fuglsang Musikforenings koncert søndag d. 5. maj bliver der lejlighed til at høre nogle af landets allerbedste unge kammermusikere, Trio Ondine.

Trioen består af Martin Quist Hansen på klaver, Erik Heide på violin ogJonathan Slaatto på cello. De er først i tyverne, og de begyndte at spille sammen for et par år siden. Kort efter vandt de Danmarks Radios årlige kammermusik-konkurrence, og som hos alle andre vindere af denne prestigefyldte pris satte det voldsomt skub i deres karriere. Siden har de haft været travlt optaget af koncerter i ind- og udland, radio- og tv-optagelser og cd-indspilninger, og overalt bliver de modtaget med stormende begejstring.

Det lykkedes Fuglsang Musikforening at få aftalt en koncert med Trio Ondine inden deres kalender blev helt fyldt, og det er den, der er foreningens maj-koncert.

Koncerten starter med et ret nyt værk, Anders Nordentofts Doruntine fra 1994. Herefter følger den storladne Ærkehertugtrio af Beethoven. Den er skrevet 1812 og tilegnet ærkehertug Rudolph af Østrig, som var Beethovens ven og elev. Trioen viser Beethoven som en overgangsfigur mellem wienerklassikken og romantikken: den rummer både klassikkens lette elegance og romantikkens stærke personlige vilje. Det sidste har gjort den så stærk i udtrykket, at den er blevet kaldt en symfoni udsat for klavertrio. Sidste værk i programmet er Ravels Trio i a-mol fra 1914. Dette smukke, impressionistiske værk har tidligere været spillet i Fuglsang Musikforening af Eskjær Trioen, men det tåler absolut et genhør.

Hvis man gerne vil opleve dette fremragende ensemble er det nok klogt at slå til nu. Det er ikke sikkert, at de kommer på vore kanter igen foreløbigt!


Koncerten afholdes som altid i Fuglsang Hovedbygning. Den starter kl. 15, og billetsalget starter kl. 14. Entré 70 kr. (40 kr. for medlemmer og børn/unge).


Program:

Anders Nordentoft

Ludwig van Beethoven

Maurice Ravel


Læs mere om Trio Ondine


I FORBINDELSE MED DENNE KONCERT AFHOLDER FUGLSANG MUSIKFORENING SIN ORDINÆRE GENERALFORSAMLING KL. 13.30

2. juni 2002


Duo Kapow

Claus Olesen, saxofon

Henrik Larsen, slagtøj


Anderledes koncert på Fuglsang

Ved Fuglsang Musikforenings sidste sæsonkoncert søndag d. 2. juni har foreningen givet plads til unge musikere og ung musik.

De medvirkende er DUO KAPOW!, som består af Claus Olesen på saxofon og Henrik Larsen på slagtøj. Claus Olesen fik sit første skub i musikalsk retning på Maribo Musikskole, og efter gymnasietiden tog han til Århus for at blive uddannet hos Per Egholm ved Det Jyske Musikkonservatorium. Her mødte han Henrik Larsen, og sammen dannede de DUO KAPOW!.

Med deres musikalske samarbejde har de ønsket at skabe nye rammer for den klassiske kammermusik. Deres omfattende koncertvirksomhed spreder sig vidt: de laver kirkekoncerter, kammerkoncerter, deltager i ny-musik-festival’er, opsøger mange forskellige publikum-grupper og byder ofte på overraskende oplevelser ved deres koncerter, bl.a. i samarbejde med skuespillere og dansere. Deres musik har ført dem vidt omkring i verden, og i foråret 2000 blev de belønnet for deres talent og musikalske fornyertrang med 2 priser ved DR’s Kammermusikkonkurrence. Som den nyeste anerkendelse modtager Claus Olesen d. 21. maj i Tivolis Koncertsal en pris på 150.000 kr. fra ”Aennchen og Eigil Harbys Fond” – også kaldet ungdommens Sonningmusikpris.

Ved koncerten på Fuglsang spiller de deres vane tro musik, der er skrevet indenfor de sidste 20 år, for en dels vedkommende til dem selv. Komponisterne er Niels Marthinsen, Ted Ponjee, Hans Henrik Nordstrøm, Iannis Xenakis, Niels Rønsholdt, Michael Nyvang og Ingvar Karkoff.


Der er lagt op til spændende og anderledes oplevelser for den nysgerrige kammer-musikelsker!


Koncerten afholdes som altid i Fuglsang Hovedbygning. Den starter kl. 15, og billetsalget starter kl. 14. Entré 70 kr. (40 kr. for medlemmer og børn/unge).


Program:

Niels Marthinsen

Ted Ponjee

Hans Henrik Nordstrøm

Iannis Xenakis

Niels Rønsholdt

Michael Nyvang

Ingvar Karkoff

4. august 2002


Tangoorkestret


Palle Windfeldt, guitar

Kristian Jørgensen, violin

Carl Quist Møller, trommer

Kaare Munkholm, marimba og vibrafon

Henrik Sveidal, tenor- og sopransax, basclarinet


Sæsonstart med fyrig tango i Fuglsang Musikforening

Søndag d. 4. august åbner Fuglsang Musikforening sæson 2002/03.

Sæsonens 9 koncerter byder på et righoldigt udvalg af musik indenfor den klassiske kammermusik og nærmeste omegn. Frem til juni 2003 bevæger programmet sig fra tango til strygekvartet, fra romantisk liedkunst til Bellmann-viser, fra italiensk barok til ny kompositionsmusik. Indenfor de rammer bliver der lejlighed til at høre kunstnere som Kontrakvartetten, Tangoorkesteret, sangerne Susanne Elmark & Bo Glies Nandfred, baroktrioen Festa Musicale, pianisten Pål Lindtner Eide, strygersekstetten Copenhagen Classic og skuespilleren Nis Bank-Mikkelsen m. ensemble. En hel dag (11. maj 2003) er sat af til at præsentere en af de store komponister fra vor tid, Tage Nielsen, med ham selv og Storstrøms Kammerensemble som medvirkende. Alt det kan der læses meget mere om i sæsonplanen, som kan rekvireres på tlf. 5487 4448.


Ved åbningskoncerten 4. august er det tangoen, der er på programmet. Tangoorkesteret blev dannet i 1989, da musikerne Palle Windfeldt, Carl Quist Møller, Henrik Sveidal, Kristian Jørgensen og Kaare Munkholm fik en musikalsk åbenbaring ved at høre musikeren Astor Piazzolla’s fortolkning af den klassiske argentinske tango. Piazzolla har fornyet og videreudviklet tangoen og gjort den til lyttemusik i grænselandet mellem folkelig musik og kammermusik, så den ikke kun giver mening i et danselokale, men i høj grad også i en koncertsal som Fuglsangs. De fem musikere kastede sig straks over denne musik og har siden dyrket på saxofon, klarinet, violin, guitar, marimba og slagtøj. Dette musikalske engagement har i de forløbne 12 år ført til koncerter overalt i Europa og adskillige cd-indspilninger.

Ved koncerten spiller Tangoorkestret en enkelt traditionel tango, men ellers er det næsten udelukkende Astor Piazzolla, der står på programmet. Der bliver altså rig mulighed for at opleve netop hans specielle koncertform af den musik, som ellers normalt forbindes med sensuel dans. Men tro ikke, at musikken bliver mindre sensuel af den grund!


Koncerten afholdes som altid i Fuglsang Hovedbygning. Den starter kl. 15, og billetsalget starter kl. 14. Entré 70 kr. (40 kr. for medlemmer og børn/unge).


Program:

Trad. tango

Værker af A. Piazzolla og Sivuca

1. september 2002



Storstrøms Kammerensemble

Gordon Hunt, obo


Svend Melbye, fløjte – Christian Stene, klarinet – Jacek Muzyj, horn –Gunnar Eckhoff, fagot – Paul Terracini, trompet – Mette Franck, harpe –Jakob Westh, klaver – Søren Elbæk, violin – Jesenka Balic-Zunic, violin –Piotr Zelazny, bratsch – Hans Nygaard, cello – Katrine Øigaard, kontrabas


Denne koncert er på én gang en del af Fuglsang Musikforenings koncertrække og afslutningskoncert for den første af de årlige musikfestivaler, som Storstrøms Kammerensemble fremover vil afholde på Fuglsang, og som i år strækker sig fra søndag den 25. august til søn- dag den I. september.

Musikfestivalens to gennemgående komponister er Mozart og Carl Nielsen.

Ved denne koncert vil Storstrøms Kammerensemble spille bl.a. Carl Nielsens smukke strygekvintet “Ved en ung kunstners båre”, som komponisten skrev til minde om maleren Oluf Hartmann. Han var bror til Bodil Neergaard og døde i en ung alder. Denne strygekvintet blev spillet til hans begravelse.

På programmet er også Mozarts serenade i c-mol KV 388. Den engelske oboist Gordon Hunt, som er ensemblets kunstneriske rådgiver, har arrangeret den for obo og strygere og spiller her selv hovedpartiet.


Program:

C. Nielsen

I. Stravinsky

C. Saint-Saëns

W. A. Mozart


Oplysninger om musikfestivalen: Program, indkvartering, priser o.s.v. findes i en brochure om festivalen, men også på ensemblets hjemmeside Storstrøms Kammerensemble.

Man er selvfølgelig også velkommen til at henvende sig direkte til Storstrøms Kammerensembles kontor, (åben dagligt fra 8.30 til 13.30 , tlf. 548744 48), eller via e-mail: chamberplayers@mail.tele.dk

6. oktober 2002


NB! – PROGRAM-ÆNDRING – NB!

Da Susanne Elmark har måtte melde afbud er Fuglsang Musikforening desværre nødt til at aflyse koncerten med Wolf-liederne d. 6.10 (se nedenfor). Vi arbejder imidlertid på at gennemføre koncerten i næste sæson i stedet, for vi vil nødig snyde vores publikum for denne store oplevelse.

Vi har imidlertid i al hast arrangeret en anden koncert samme dag, om end af en ganske anden karakter (hvorfor ikke benytte lejligheden til at prøve noget nyt!):


Gamle sange i ny forklædning

Som en – foreløbig – erstatning for den aflyste lied-koncert d. 6. oktober har Fuglsang Musikforening besluttet sig for at give publikum mulighed for en helt ny oplevelse: samarbejdet mellem en klassisk pianist og en jazz-saxofonist.

Pianisten er Henrik Metz, en af de mest brugte akkompagnatører for landets bedste sangere og kammermusiker med adskillige pladeindspilninger bag sig. Men ved siden af dette dyrker han også jazz- og underholdnings-genren, også her sammen med nogle af de bedste på det felt. En af dem er saxofonistenFredrik Lundin, der med sin jazz-baggrund har spredt sig vidt i det musikalske univers. De to har i mere end 10 år arbejdet sammen i deres helt egen stil og har et par meget roste CD-inspilninger bag sig, bl.a. sammen med Niels-Henning Ørsted Pedersen. Der er altså her tale om et spændende samarbejde mellem to musikalske verdener, der normalt er skarpt adskilte.

Til koncerten på Fuglsang har duoen sammensat et program af amerikanske standard-ballader, danske højskolesange og svenske salmer. Sangene og salmerne bliver præsen-teret i jazz-inspirerede arrangementer af Henrik Metz.

Så der er stadig al mulig grund til at tage til Fuglsang søndag d. 6.10.


Koncerten afholdes som altid i Fuglsang Hovedbygning. Den starter kl. 15, og billetsalget starter kl. 14. Entré 70 kr. (40 kr. for medlemmer og børn/unge).


AFLYST:


Susanne Elmark sopran

Bo Glies Nandfred baryton

Henrik Metz klaver


“Italienisches Liederbuch” er den fjerde og sidste af Hugo Wolfs store sang-cyklus’er.

Den er komponeret over 46 små anonyme italienske digte – deraf dens titel – oversat til tysk af Paul Heyse.

Dens komposition hører til den vanskeligste periode i Wolf’s liv, hvor han i lange mørke tider følte at han havde mistet al inspiration. Derfor strakte“Italieniches Liederbuch”s komposition sig over seks år. Den første del – 22 sange – blev skrevet i september 1890 og december 1891 og den anden – 24 sange – i foråret 1896.

Hugo Wolf var blevet betaget af de lette, sprudlende tekster, hvis italienske spontanitet og ynde Heyse så mesterligt har gengivet på tysk. Med få undtagelser er “Italienisches Liederbuch”s sange ultrakorte kærlighedssange, glødende, desperate, ironiske eller drilske, jaloux, tilbedende eller vidunderligt ømme.

Da sangene ikke udgør en samlet fortælling, må man tro at Wolf ikke har forestillet sig en cyklisk opførelse af dem. Ikke desto mindre egner de sig med deres kontraster og varierende udtryk perfekt til en samlet opførelse, hvor manden og kvinden fordeler sangene mellem sig.

Hugo Wolf mente, at hans “Italienisches Liederbuch” var det mest originale og kunstnerisk formfuldendte af hans værker. Om sangene sagde han selv: “et varmt hjerte banker i mine små sydlandske børns bryst, men det banker på tysk, selvom solen skinner over dem på italiensk”.

Jakob Westh vil indlede koncertens to afdelinger med at fortælle om værkets digteriske og musikalske sprog.

Susanne Elmark er i dag en af vores mest betagende lyriske koloratursopraner. Hun er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med solisteksamen i 1996. Hun har allerede gjort en bemærkelsesværdig karriere i Danmark og Tyskland.

Bo Glies Nandfred er tilknyttet Det Kongelige Teater og har sunget adskillige solistroller, såvel i opera som i oratorier.

Henrik Metz er den ideelle gennemmusikalske akkompagnatør.


PROGRAM

Hugo Wolf

Italienisches Liederbuch

3. november 2002


Copenhagen Classic


Johannes Søe Hansen, violin

Arne Balk-Møller, violin

Ida Speyer Grøn, bratsch

Katrine Reinhold Bundgaard, bratsch

Ingemar Brantelid, cello

Henrik Brendstrup, cello


På bemmærkelsesværdig kort tid har Copenhagen Classic etableret sig som et af Danmarks førende kammermusikensembler.

Seks af landets bedste strygere har her fundet hinanden i et inspireret samspil, og via en usædvanlig og varieret programplanlægning er ensemblet blevet yderst efterspurgt med koncerter ved alle de vigtigste festivaler og musikforeninger.

Copenhagen Classic har siden ensemblets debut i 1997 høstet fremragende anmeldelser, både i sin grundform som strygesekstet og i selskab med ledende gæstesolister, fortrinsvis sangere, pianister og blæsere.

Den danske musik spiller en stor rolle i Copenhagen Classic’s repertoire og en række helt nye danske værker er ligeledes blevet bestilt og uropført af ensemblet.

Copenhagen Classic har indspillet CD’er for CPO og EMI.

Hakon Børresen (1876-1954) repræsenterer den danske senromantiske skole og levede som sådan i skyggen af den vældige og modernistiske Carl Nielsen. Ikke desto mindre er han en dejlig komponist, som man har meget glæde af at genopdage.


Program:

Hakon Børresen

P. I. Tjajkovskij