Koncerter 2010

KONCERTER 2010


7. februar  2010

STORSTRØMS KAMMERENSEMBLE


SUNE HJERRILD (tenor)


Vi er kun i begyndelsen af februar, og Kammerensemblet er endnu ikke færdig med at fejre nytåret. Derfor spiller de her en vaskeægte nytårskoncert, der sædvanen tro byder på alskens lækkerier. Der vil være kendte arier som ”O sole mio” og ”Dein ist mein ganzes Hertz” – klassiske hits som Gades ”Tango Jalousi”, Montis ”Czardas”, afstikkere til tango og jazz, og idet hele taget lidt spas og festlighed over hele linjen.


Den fremragende tenor Sune Hjerrild er inviteret med som ensemblets gæst ved dette nytårsprogram. Han synger de kendte arier – og synger med publikum, hvis man vælger at krydre programmet med lidt fællessang. Er det nogen sinde sket her i denne ærværdige musikforening?


Med andre ord: noget for enhver smag – også den gode!


Læs mere om Storstrøms Kammerensemble


Der kan ikke forudbestilles billetter, men forsalget starter kl. 14 ved indgangen.

Entre 110 kr (60 kr for medlemmer, unge under 25 gratis)


NB! På koncertdagen kan der på Fuglsang Kunstmuseum købes en kombibillet til 125 kr., der giver adgang både til Fuglsang Kunstmuseum samt til koncerten i Fuglsangs Musiksal.


 



7. marts 2010

NIKOLAJ ZNAIDER (violin)

ROBERT KULEK (klaver)


PROGRAM

Francis Poulenc: Sonate

Ludwig van Beethoven: Sonate op 12/3

Franz Schubert: Sonate i D-dur D. 384

Cesar Frank: Sonate i A-dur


At foreningen overhovedet kan sætte dette program på plakaten – det skyldes et mirakel. Et virkeligt, vaskeægte mirakel. I det forgangne efterår ringede telefonen en dag hos formanden – en fond, skibsreder Carsten Brebøls almennyttige fond – tilbød ganske uopfordret at betale en koncert på Fuglsang, en rigtig rigtig stor koncert. Uopfordret – et mirakel!


Bestyrelsen var ikke et sekund om at finde ud af hvad det skulle være. Her fik vi jo mulighed for at engagere intet mindre end et verdensnavn, en musiker af virkelig internationalt format. Vi har nemlig sådan én i Danmark – violinisten Nikolaj Znaider. Han har været solist med de største orkestre i verden, han har spillet kammermusik med Daniel Barenboim, Han har – ja, hvad har han ikke!


Programmet byder på sonater af Poulenc, Beethoven, Schubert og César Franck – og Francks store sonate er jo et af violinlitteraturens flagskibe. Vi hørte den spillet i forrige sæson af cellisten Andreas Brantelid, men her får vi den altså i dens oprindelige skikkelse for violin og klaver.


Læs mere om Nikolai Znaider


NB: Til denne koncert har foreningens medlemmer forkøbsret til 1 billet pr medlemsskab. Brev med tilbud om dette vil blive udsendt i god tid.

Hvis der derefter er billetter tilbage vil de blive solgt ved døren fra kl 14.

Entre 110 kr (60 kr for medlemmer)

Til denne koncert kan der ikke købes kombinationsbilletter på museet, og undtagelsesvist er gratis adgang for unge suspenderet


 

11. april 2010

JAKOB WESTH (klaver)


Ved foreningens generalforsamling i maj foreslog et medlem at vi ind imellem skulle præsentere de enkelte musikere fra Storstrøms Kammerensemble. Men den idé her bestyrelsen fået for længst – i den forgangne sæson hørte vi fløjtenisten Svend Melbye, og nu er turen kommet til ensemblets pianist og ankermand Jakob Westh.


Jacob Westh er uddannet på musikkonservatoriet i København hvor han havde John Damgaard og Herman D. Koppel som lærere. Han startede i Storstrøms Kammerensemble tilbage i 1991 og har i den egenskab været en hyppig gæst i Fuglsang Musikforening hvor han har vist sig ikke blot som en fremragende kammermusiker – men også som en ferm arrangør. I den forgangne sæson hørte vi for eksempel hans udgave af Mussorgskijs Udstillingsbilleder, arrangeret for de instrumenter som ensemblet råder over (altså efter de forhåndenværende søms princip).


Ved koncerten – som markerer 25-året for Jakob Wests’s debut – har han valgt at spille musik af de komponister der har betydet mest for ham. Vi skal høre Haydns f-mol variationer, som med afsæt i traditionel variationsteknik gradvist bevæger sig ud i en helt uventet retning. Beethoven er repræsenteret med den tidlige A-dur sonate fra opus 2 – og Carl Nielsen, Debussy og Brahms dukker også op i programmet.


Læg lige mærke til at vi ved denne lejlighed fraviger vores sædvane med at holde koncert den første søndag i hver måned. Denne gang bliver det den anden søndag, da koncerten ellers ville kollidere med påsken.



Der kan ikke forudbestilles billetter, men forsalget starter kl. 14 ved indgangen.

Entre 110 kr (60 kr for medlemmer, unge under 25 gratis)


NB! På koncertdagen kan der på Fuglsang Kunstmuseum købes en kombibillet til 125 kr., der giver adgang både til Fuglsang Kunstmuseum samt til koncerten i Fuglsangs Musiksal.


 

2. maj 2010

ARS NOVA COPENHAGEN

Dirigent: Paul Hillier


ARS NOVA Copenhagen består af tolv sangere. Det blev dannet i 1979 og er Skandinaviens førende vokalgruppe med speciale i tidlig og ny vokalmusik. Gruppen har indspillet en lang række internationalt berømmede CD’er, sunget mere end tusind koncerter og har turneret noget nær overalt i verden.


ARS NOVA har været blandt pionererne indenfor arbejdet med renæssancens polyfone kormusik med meget roste opførelser af mesterværker – bl.a. af Josquin des Prez, Thomas Tallis og Palestrina. Gruppen har bidraget til genopdagelsen af andre ellers næsten glemte mestre, og mange fremragende renæssanceværker har med ARS NOVA-koret fået deres førsteopførelse i moderne tid.


Indenfor avantgarde-musikken fokuserer ARS NOVA især på tiden efter 1950, såvel komponeret musik som cross-over og musikdramatik – og koret arbejder tæt sammen med førende nordiske komponister.


Programmet bliver denne gang en blanding af den estiske nulevende komponist Arvo Pärt og engelsk renæssancemusik. Det lyder umiddelbart som noget, der ligger meget langt fra hinanden, men som publikum vil man opleve et betagende musikalsk slægtskab på tværs af ca 500 år.



Der kan ikke forudbestilles billetter, men forsalget starter kl. 14 ved indgangen.

Entre 110 kr (60 kr for medlemmer, unge under 25 gratis)


I forbindelse med denne koncert afholder Fuglsang Musikforening sin ordinære generalforsamling kl. 13.


NB! På koncertdagen kan der på Fuglsang Kunstmuseum købes en kombibillet til 125 kr., der giver adgang både til Fuglsang Kunstmuseum samt til koncerten i Fuglsangs Musiksal.


 

6. juni 2010

DEN DANSKE STRYGEKVARTET


Frederik Øland (violin)

Rune Sørensen (violin)

Asbjørn Nørgaard (bratsch)

Frederik Sjölin (cello)


Oprindelig kaldte de sig ”den unge danske strygekvartet” – for unge var de, de påstår at de har spillet sammen siden ble-alderen. Men det går ikke længere, det med det unge. For nu er de nået helt op i tyverne – noget nyt må ske, så for et års tid siden opløste de kvartetten. Men det gik heller ikke – nu spiller de sammen igen, og det kan vi alle sammen glæde os over.


Kvartetten har i løbet af forbløffende kort tid markeret sig kraftigt i musiklivet med sin engagerede og medrivende stil, og den har etableret sig som noget af det mest lovende i den klassiske musikverden i lang tid. Som det yngste ensemble nogensinde vandt kvartetten (den unge altså) P2’s kammermusikkonkurrence i februar 2004 – og de har gentaget succes’en ved efterhånden talrige andre konkurrencer i ind- og udland. De har spillet bl.a. i New York, hvor New York Times’ chefanmelder lod sig begejstre – han skrev at han ikke kunne forestille sig en mere engageret fremførelse af en Carl Nielsen-kvartet, og han roste alle fire musikere for at være ”dygtige og indbydende kunstnere”. Intet mindre!


Og disse dygtige og indbydende kunstnere spiller ved denne koncert bl.a. Mozarts såkaldte Dissonanskvartet og Brahms’ kvartet i a-mol.


Læs mere om Den Danske Strygekvartet


Der kan ikke forudbestilles billetter, men forsalget starter kl. 14 ved indgangen.

Entre 110 kr (60 kr for medlemmer, unge under 25 gratis)


NB! På koncertdagen kan der på Fuglsang Kunstmuseum købes en kombibillet til 125 kr., der giver adgang både til Fuglsang Kunstmuseum samt til koncerten i Fuglsangs Musiksal.

4.juli 2010


ROYAL DANISH BRASS


Det er kun anden gang i Musikforeningens historie at vi holder koncert i juli måned. Vi skal have et rigtigt sommerprogram, seriøst selvfølgelig – men alligevel let og underholdende. Altså serverer vi messingsuppe denne søndag. Kongelig messingsuppe vel at mærke.


Royal Danish Brass blev grundlagt i 1977 af en række yngre musikere i Det kongelige Kapel, verdens ældste orkester. Lige fra starten har ensemblets erklærede mål og formåsparagraf været at bevare de gamle traditioner ved fordomsfrie og tidssvarende bearbejdelser, arrangementer, fortolkninger og opførelse af den gamle musik. Og så sandelig også den nye. Repertoiret spænder lige fra bronzealderens lurer til nutidens rytmiske musik.


Royal Danish Brass fremstår i dag som det danske messingblæserensemble par excellence. Trods det fine navn roser musikerne sig af at være ”almindelige” mennesker, alle med stor respekt for deres metier, og alle med det glimt i øjet og med den uvurderlige evne til samarbejde, som er alfa og omega i enhver ensemble- og kammermusiksammenhæng.


At musikanmeldere gang på gang roser ensemblets programlægning og ”stage appearance” er ikke nogen tilfældighed.


Der venter os en festlig eftermiddag!


Læs mere om Royal Danish Brass


Der kan ikke forudbestilles billetter, men forsalget starter kl. 14 ved indgangen.

Entre 110 kr (60 kr for medlemmer, unge under 25 gratis)


NB! På koncertdagen kan der på Fuglsang Kunstmuseum købes en kombibillet til 125 kr., der giver adgang både til Fuglsang Kunstmuseum samt til koncerten i Fuglsangs Musiksal.

1. august 2010

THE MIDDLE EAST PEACE ORCHESTRA


Sæsonen starter med at Musikforeningen blander sig i Mellemøst-konflikten. Intet mindre. Vi har nemlig engageret The Middle East Peace Orchestra, der er startet af Henrik Goldschmidt – oboist med jødisk baggrund i Det kongelige Kapel. Det er hans reaktion på den omtalte konflikt – orkestret ønsker at skabe et helt unikt rum der appellerer mere til sanser, kunst og følelser end til politiske diskussioner. Orkestret består af arabiske og jødiske musikere der har fundet sammen i fælles glæde over at spille for fred.


Det foregår ikke uden problemer. Henrik Goldschmidt har mødt massiv modstand fra såvel arabiske kolleger som i egne jødiske kredse, og ikke mindst har han haft meget svært ved at finde sponsorer til det store projekt. Der er ikke et eneste firma der har turdet lægge navn til et sponsorprojekt, ligesom hverken udenrigsministeriet eller integrationsministeriet har villet yde støtte.


Men vi vover det ene øje, og vi gør det med sindsro, for orkestret er uhyre velspillende – og vi er helt sikre på at der venter os en stor oplevelse. Der bliver spillet på violin, obo, harmonika, guitar, bas, lut, bouzouki, fløjte og slagtøj. Den helt unikke musik er baseret på traditionen i jødisk klezmer, synagogemusik, den fælles mellemøstlige Makam – samt den klassiske arabiske musik. Det hele bobler af spilleglæde, og overskuddet går til fredsskabende initiativer for børn i hele mellemøsten.


Glem alt om politik denne eftermiddag – den adskiller, hvor musikken forener!

19. september 2010


CONCERTO COPENHAGEN MED LARS ULRIK MORTENSEN


Det er med en ikke helt ringe stolthed, at vi denne søndag kan præsentere barokorkestret Concerto Copenhagen – mellem venner Co-Co. Orkestret er ikke bare et af Danmark førende kammerensembler, men hele Europas. Det er barokmusik det drejer sig om, cembaloet har en central rolle – og her kommer Lars Ulrik Mortensen ind billedet, han er simpelthen en af de største cembalospillere man kan komme i tanke om.


Og så er det i virkeligheden nok mest hans virksomhed som dirigent der har placeret ham på den internationale scene. Efter at have tilbragt nogle år i et rockband (!) studerede han først musikvidenskab og senere cembalospil. I 1996 blev han professor i cembalo og opførelsespraksis ved den fornemme Hochschule für Musik i München – og vendte så tilbage tre år senere som leder af Concerto Copenhagen hvor han udviklede sin helt egen måde at lede et ensemble på.


Den kongelige Opera i København har mange gange haft bud efter ham og Co-Co. Her debuterede han med den næsten glemte danske opera Holger Danske af Kunzen – succés’en var overvældende, og det blev til mange andre operaopførelser. Men den største hæder blev ham til del i 2007, da han modtog Léonie Sonnings musikpris.


Orkestret har en travl tid med koncerter overalt i den store verden. Det har derfor været nødvendigt at flytte vores koncert fra den første søndag i måneden til denne søndag midt i september. Men vi gør det gerne – bare for at høre dette fornemme ensemble med dets fornemme solist og dirigent.

 

3. oktober 2010

STORSTRØMS KAMMERENSEMBLE


Arabesque – ordet er fransk, det betyder simpelthen ”arabisk”. Muslimer må som bekendt ikke afbilde mennesker, derfor har de udviklet en raffineret kunst baseret på mønstre hvor linier ligesom slynger sig ind i hinanden. Sådanne mønstre kalder vi arabesker.


Hvorfor nu denne leksikonoplysning? Jo, for vi kender også ordet i musikken, og Ensemblet har ladet sig inspirere af orienten. I deres program optræder hele tre arabesker, først og fremmest de to af Debussy der hører til de mest kendte af hans klaverstykker. Men vi får dem nu ikke for klaver – komponisten Niels Rosing-Schow har haft fingrene i dem og arrangeret dem for Ensemblets besætning. Ydermere skal vi høre en harpekvintet af franskmanden Florent Schmitt – den hedder Suite en Rocaille, og rocaille er faktisk det samme som arabesk: tonerne slynger sig mellem hinanden i bugter og kurver. Det kan ikke andet end fascinere et publikum.


Schmitt er en af de franske komponister som ikke umiddelbart kan sættes i bås som medlem af en bestemt skole eller gruppering. Det bliver hans musik ikke ringere af, men han hører nu ikke til de mest kendte – det gør derimod Robert Schumann, der runder programmet af med sin klaverkvartet. Ægte romantisk musik der spiller på alle følelses-tangenterne – energisk, melodisk, dramatisk og sjælfuld musik som Ensemblet glæder sig til at kaste sig ud i.

 

7. november 2010



VILDE FRANG (VIOLIN)


MICHAIL LIFITS (KLAVER)


Vi har længe glædet os til at høre norske Vilde Frang her på Fuglsang. Det har været svært at få en aftale i stand, men nu er det endelig lykkedes – og når det er svært, ja så er det fordi Vilde Frang er en efterspurgt solist overalt hvor det er værd at spille. Sin unge alder til trods har hun en forrygende karriere bag sig, allerede som tiårig spillede hun solo med det norske radioorkester – og siden har det taget fart. De der hørte hende spille Beethovens violinkoncert i Klosterkirken i Nykøbing for et par år siden, de véd at der venter os en stor oplevelse.


Det er måske overflødigt at nævne at Vilde Frang har modtaget noget alle de priser der er at få. Og noget nær det samme kan siges om pianisten Michail Lifits. Han er født i Uzbekistan, og ligesom Vilde Frang debuterede han længe før han var teenager. Han har spillet overalt i Europa – også på Louisiana i Humlebæk – og nu ser han frem til at skulle spille i Carnegie Hall i New York. Som om det er noget når man skal spille på Fuglsang!


De har sammensat et program af lutter lækkerbiskener – en Schubert-sonate, spanske danse af Sarasate (ham med Zigeunerweisen) og en alt for sjældent hørt sonate af den unge Richard Strauss. Lidt ny – eller i hvert fald nyere – musik bliver det også til: polakken Lutoslawskis Partita.


Der er al mulig grund til at glæde sig!