Koncerter 2012

KONCERTER 2012



31. januar  2012

STORSTRØMS KAMMERENSEMBLE


Ensemblet har ved denne lejlighed valgt at koncentrere sig om to komponister: amerikaneren Aaron Copland – og Mozart.


Copland skrev i 1933 en lille symfoni, der ikke fik nogen succés. Men så fik han en lys idé – han omarbejdede den til en sekstet for klarinet, klaver og strygekvartet, og så gik det pludseligt meget bedre. Ja, nu var succés’en markant. Sekstetten er i tre satser i den traditionelle form: hurtig, langsom, hurtig – men de stadigt skiftende rytmer fører musikken videre end det klassiske formskema.


Copland holdt meget af Mozarts musik (hvem gør ikke det), og han ville sikkert have frydet sig ved at høre Storstrøms Kammerensembles udgave af Mozarts ”Gran Partita”, det værk der udfylder anden del af koncerten. Mozart komponerede denne serenade i første halvdel af 1781, og dermed placerer værket sig i brydningstiden imellem Mozarts (forhadte) ansættelse hos ærkebiskoppen i Salzburg og det frie kunstnerliv i Wien. I Milos Formans film ”Amadeus” bliver Gran Partita ligefrem det værk der fremkalder bruddet med ærkebiskoppen – og lader Salieri i filmens begyndelse sige en replik der måske er det smukkeste der er sagt om musik. Det med, at begyndelsen ingenting er, bare en puls – men så hænger en obo højt højt oppe og –


Ja, husker I replikken? Det bliver spændende at høre hvad Ensemblet får ud af denne Gran Partita.


Læs mere om Storstrøms Kammerensemble


Billetsalget starter kl 14. Entre 125 kr (medlemmer 75 kr, unge under 25 gratis)



5. februar 2012

CARION – KVINTETTEN


Det er fem af vore bedste unge blæsere der udgør Carion-kvintetten hvis optræden adskiller sig fra de fleste andre kammermusikensembler. De spiller udenad!


Det er højst usædvanligt, for det er noget nær livsfarligt. Hvis en af musikerne husker forkert vælter det hele som et korthus – derfor foregår det næsten altid efter noder når man spiller sammen. Men Carion-kvintetten vover altså det ene øje.


Billetsalget starter kl 14. Entre 125 kr (medlemmer 75 kr, unge under 25 gratis)


Og så står de op og spiller, eller rettere de går. De har oven i købet lavet en slags koreografi, og det fik engang en anmelder til at skrive at man ligefrem kunne ”se musikken”. Man ser altså hvad men hører, og det får det hele til at fremstå med en usædvanlig klarhed.


Ved koncerten vandrer de rundt til toner af Ligeti, Vivaldi/Bach, Bartok – og Mozart


Læs mereom Carion


Billetsalget starter kl 14. Entre 125 kr (medlemmer 75 kr, unge under 25 gratis)

1. april 2012

CHRISTINA BJØRKØE (klaver)


Det er en af Danmarks absolut førende pianister der denne gang gæster os. Christina Bjørkøe har forlængst slået sit navn fast – efter at hun indspillede Carls Nielsens samlede klaverværker modtog hun Danmarks Radios P2-pris i 2005, og hun har siden optrådt som solist i Europa, USA, Sydamerika og Asien.


Men hun har også en solid baggrund. Som ganske ung blev hun optaget på den fornemme Juilliard School i New York, og hun fortsatte studierne på konservatoriet i København hvorfra hun debuterede i 1997. Christina Bjørkøe har et imponerende repertoire, hun har udover Carl Nielsens værker indspillet Bachs Goldberg-variationer, Chopins 24 præludier, klaverkoncerter af Mozart og musik af både Clara og Robert Schumann. Hertil kommer indspilninger af talrige kammermusikværker. En alsidig dame.


Og dog har hun ved denne koncert valgt at koncentrere sig om ét eneste klaverstykke: Beethovens gigantiske værk, de 33 variationer over en vals af Diabelli. Et lille beskedent tema som Diabelli sendte rundt til Wiens førende komponister med en bøn om at de hver skulle skrive en variation. Beethoven skrev én, men kunne åbenbart ikke standse da han først var i gang. Det blev hans sidste store værk for det instrument han kendte bedre end andre, og det rummer alle elementer af hans kunst.


Jo, det er Beethovens ånd der fylder salen ved denne lejlighed. Og det er mødet med en stor dansk klaverspiller.


Billetsalget starter kl 14. Entre 125 kr (medlemmer 75 kr, unge under 25 gratis)

6. maj 2012

FANNY CLAMAGIRAND (violin)


MARIANNA SHIRINYAN (klaver)


I de sidste mange år er en mængde unge kvinder kommet frem på den musikalske scene. Det er som om de skyder op af jorden med en violin i hånden – og de spiller rasende godt. Det begyndte med Anne-Sophie Mutter, og så kom Sarah Chang, Hilary Hahn, Midori, Norges fantastiske Vilde Frang der gæstede os i foregående sæson – og her kommer så svaret på dem alle sammen: Fanny Clamagirand.


Vi kender hende ikke i Danmark – endnu. Men hun er uddannet i Paris, London og Wien og har markeret sig i en usædvanlig tidlig alder som solist med verdens førende orkestre. Og idet hele taget har hun spillet alle de steder der er værd at spille. Hun står lige foran at skulle være solist med Wienerfilharmonikerne – og det er da noget!


Nu kommer hun til Fuglsang sammen med den armensk fødte Marianna Shirinian, som vi efterhånden kender i vores musikforening. Hun spiller i Esbjerg-ensemblet, men gør meget mere end det – hun er hyppigt solist, både i Danmark og i det store udland. Og det ville fylde en side mere her i brochuren hvis alle de priser hun har modtaget skulle nævnes.


En søndag i maj med skøn musik. Kan det være bedre?


Billetsalget starter kl 14. Entre 125 kr (medlemmer 75 kr, unge under 25 gratis)


PS.: Husk også, at vi samme dag kl.13.00 holder den årlige generalforsamling i foreningen! Det er også på Fuglsang


3. juni 2012

QUARTETTO DI CREMONA


CRISTIANO GUALCO (violin)

PAOLO ANDREOLI (violin)

SIMONE GRAMAGLIA (bratsch)

GIOVANNI SCAGLIONE (cello)


Kan man forestille sig en sæson i en kammermusikforening – uden en strygekvartet? Næppe. Nu har Den danske Kvartet spillet for os to år i træk, så nu synes vi at vi må til udlandet – vi har engageret den italienske Quartetto di Cremona.


Det er fire unge strygere der helt og holdent har koncentreret sig om kvartetspil – ikke mindst på grund af den hastighed hvorpå ensemblet markerede sig som en af Italiens førende strygekvartetter. Deres deltagelse i betydningsfulde internationale konkurrencer er blevet mødt med stort bifald overalt, og det har ført dem til koncerter i de vigtigste koncertsale over hele verden. Heriblandt er Wigmore Hall i London, Buenos Aires’ Coliseum, Barge Music i New York for blot at nævne nogle få.


Og nu kommer de altså til Fuglsang! Vi synes at vi runder sæsonen af på værdig vis.


Læs mere om Quartetto di Cremona


Billetsalget starter kl 14. Entre 125 kr (medlemmer 75 kr, unge under 25 gratis)

5. august 2012

JULIAN PREGARDIEN (sang)


SEBASTIAN KÜCHLER-BLESSING (klaver)


Det er en af Tysklands førende unge tenorer der gæster Fuglsang denne søndag. Trods sit flotte franske navn er han nemlig tysker, og han har navnlig gjort sig gældende i vort naboland mod syd.


I første omgang slog han sit navn fast som operasanger. Han debuterede i München i 2007 og bevægede sig derefter rundt til de førende operahuse i Europa, blandt andet i Wien og i Monte Carlo. Men han kan mere end det – han synger evangelist i en ny indspilning af Bach´s Matthæus-passion og er en efterspurgt liedsanger.


Han har en landsmand med sig, pianisten Sebastian Küchler-Blessing, der er en alsidig herre. Han har vundet en masse præmier, ikke bare for sit klaverspil, men også som orgelspiller – en organist der oven i købet mestrer improvisationens vanskelige kunst. At han tillige er en anset kordirigent skal lige med i billedet.


De to herrer har sammensat et program med lieder af Schubert – så der er noget at glæde sig til.


Entre 150 kr (medlemmer 90 kr, unge under 25 gratis)


Læe mere om Julian Pregardien her

Program:


Franz Schubert (1797 – 1828)


Willkommen und Abschied (Goethe)

Jägers Abendlied (Goethe)

An mein Herz (Schulze)

Nähe des Geliebten (Goethe)

Um Mitternacht (Schulze)

Du liebst mich nicht (von Platen)

Der Zwerg (von Collin)

Meeres Stille (von Goethe)

Auf dem Wasser zu singen (zu Stolberg)

Im Abendrot (von Lappe)

Auf der Bruck (Schulze)


—Pause—


Robert Schumann (1810 – 1856)


„Dichterliebe“


1. Im wunderschönen Monat Mai

2. Aus meinen Tränen sprießen

3. Die Rose, die Lilie, die Taube

4. Wenn ich in deine Augen seh‘

5. Ich will meine Seele tauchen

6. Im Rhein, im heiligen Strome

7. Ich grolle nicht

8. Und wüßten’s die Blumen, die kleinen

9. Das ist ein Flöten und Geigen

10. Hör‘ ich das Liedchen klingen

11. Ein Jüngling liebt ein Mädchen

12. Am leuchtenden Sommermorgen

13. Ich hab‘ im Traum geweinet

14. Allnächtlich im Träume

15. Aus alten Märchen

16. Die alten, bösen Lieder


2. september 2012


DEN DANSKE BLÆSERKVINTET


& ELISABETH WESTENHOLZ (klaver)


Kvintettens medlemmer er alle garvede musikere. De fire første – Verner Nicolet, Bjørn Carl Nielsen, Søren Birkelund og Bjørn Fosdal -har været soloblæsere i enten Det kongelige Kapel eller i Radiosymfoniorkestret – og den femte er mere berømt end de fire første tilsammen. Peter Bastian har jo gjort sig alvorligt gældende som forfatter, og ved koncerten er det ham der introducerer de enkelte musikstykker.


Den danske Blæserkvintet er simpelthen et stykke musikalsk danmarkshistorie. Siden starten i 1968 har kvintetten været en institution i dansk og internationalt musikliv med hvad dertil hører. I de senere år har de spillet fast sammen med pianistinden Elisabeth Westenholz, om hvem Peter Bastian skriver i sin seneste bog ”Mesterlære”: ”Hun sidder forsvundet i musikken, fuldstændig transparant. Om musikken er brutal og pågående eller forsvinder i den sarteste og mest subtile åndelighed, så kommer det bare ud gennem hende.”


Vi skal blandt andet høre dem alle seks i Poulenc’s sekstet for klaver og blæsere, Poulenc der med et glimt i øjet ikke går af vejen for at blande jazz- og popelementer ind i sin ellers så franske musik.


Læs mere om Den Danske Blæserkvintet her


Entre 150 kr (medlemmer 90 kr, unge under 25 gratis)


program:

J.S.Bach: Prelude in D-minor

1685 – 1750


W.A.Mozart: Kvintet for klaver,obo,klarinet,horn og fagot KV.452

1756 – 91 Largo, Allegro moderato

Larghetto

Rondo.Allegretto


J.Guy Ropartz: Deux pieces

1864 – 1955 Lent

Vif


Pause

I pausen kan der købes varme og kolde drikke i spisesalen


W.A.Mozart: Divertimento nr. i B-dur

1756 – 91 Allegro

Adagio

Menuet

Rondo


Francis Poulenc: Sekstet for

klaver,fløjte,obo,klarinet,horn og fagot

1899 – 1963

Allegro vivace

Divertissement

Finale

7. oktober 2012

FRANCESCO PIEMONTESI (klaver)


Han er født i Svejts, og hans ry er ikke rigtig nået så langt nordpå som til Lolland – men det er egentlig lidt mærkeligt. For sin unge alder til trods – han er endnu ikke fyldt tredve – så har han en forrygende karriere bag sig. Den engelske radio BBC har kaldt ham en den nye generations store kunstnere.


Selvfølgelig har han vundet de fleste af de priser der kan vindes – blandt andet ved den store Dronning Elisabeth-konkurrence i Belgien. Og hvis man skal nævne de steder han har optrådt, bliver det nemt til en kedelig opremsning af de store koncertsale i Europa – for ikke at tale om Carnegie Hall i New York.


Men han er ikke blot solist, han er en ivrig kammermusiker der har spillet med store navne som fløjtenisten Emmanuel Pahud og cellisten Heinrich Schiff.


Og nu kommer han altså til Fuglsang. Det bliver et spændende møde.


Læs mere om Francesco Piemontesi her.


Entre 150 kr (medlemmer 90 kr, unge under 25 gratis)

4. november 2012

   

 

STORSTRØMS KAMMERENSEMBLE


Er De vild med dans? Er De vild med tango? Holder De af god musik? Så er denne koncert lige sagen. For i dag er det tangoen der er i centrum, vi skal høre musik af Piazzolla.


Han er ikke uden grund kendt og elsket af et globalt, genrebredt publikum. Aldeles mesterligt udviklede han den fyrige tango med elementer fra den klassiske musik og moderne jazz og gjorde dermed tangoen utrolig populær – også i de klassiske koncertsale.


En af de kompositioner vi får at høre hedder ”Fire årstider” – og den har aldeles ikke noget at gøre med Vivaldi. Oprindelig komponeret som fire selvstændige stykker – men senere satte Piazzolla dem sammen til en suite som en hyldest til hans fødeby Buenos Aires, og som en hyldest til tangoen, som den blev danset dér på alle fire årstider. Piazzolla skrev musikken til sin egen kvintet, men her er den arrangeret for Storstrøms Kammerensemble af den argentinske musiker og komponist Pepe Ferrer.


Men livet er andet og mere end tango. Den amerikanske komponist Paul Schöenfield supplerer programmet perfekt med sine ”Refractions” der blev til i anledning af Mozarts 250-årsdag. Brudstykker fra ”Figaros bryllup” dukker op på de mest uventede tidspunkter i denne musik som er fuld af finurligheder og humor. Og så har Schönfield selv arrangeret sin musik for Storstrøms Kammerensemble.


Mozart og tango – en spændende blanding!


Program:

Hans Josef Winkler (f. 1965)

Paper Cutting Music

Syv stykker for kammerensemble


I. theatre scene

II. female and male figure

III. jumping figure

IV. hencoop with a thatched roof

V. plasterer

VI. tightrope walkers

VII. head with big ears


PAUSE


Franz Schubert (1797 – 1828):

Adagio & Rondo Concertante, F-dur, D. 487 (1816)


Astor Piazzolla (1921 – 1992):

4 Årstider I Buenos Aires (1964-1970)

Arr. Af Pepe Ferrer 2012

1. Otoño Porteño ~ Efterår

2. Invierno Porteño ~ Vinter

3. Primavera Porteña ~ Forår

4. Verano Porteño ~ Sommer


_____________________


Medvirkende musikere:

Svend Melbye, fløjte

Eva Åberg, klarinet

Gunnar Eckhoff, fagot

Mette Franck, harpe

Jakob Westh, klaver

Stéphane Tran Ngoc, violin

Piotr Zelazny, bratsch

Miranda Harding, cello

Læs mere om

2. december 2012

MUSICA FICTA


Dirigent: BO HOLTEN


Vi er dårlig nok kommet ind i december, men alligevel er julen inden for synsvidde. Julen er jo traditionernes tid – og i Musikforeningen er vi netop ved at opbygge en tradition, vi skal have en korkoncert her ved indgangen til julemåneden.


Musica Ficta-koret har gæstet os før. Det er et af Danmarks førende vokalensembler, og de vil ikke konkurrere med de mange kor der i denne tid opfører Händels Messias. De har fået en helt anden idé – vi skal høre en sjældent opført julemesse, Palestrinas ”Missa Hodie Christus Natus Est”. Det er en storslået og ganske lidt kendt såkaldt parodi-messe for 8 stemmer. Koret er delt op i to grupper – en der synger i det høje leje og en der synger i det dybe. Muligvis skal det symbolisere det himmelske versus det jordiske.


Det ”parodiske” består i at messen er bygget over Palestrinas egen motet med samme titel. Den får vi også at høre ved koncerten – og så selvfølgelig de gamle højt elskede danske julesalmer. Det bliver altså ikke bare italiensk renæssance alt sammen!


Læs mere om Musica Ficta her


Entre 150 kr (medlemmer 90 kr, unge under 25 gratis)