Koncerter 2014

KONCERTER 2014


2. februar 2014

Anna Lucia Richter


Anna Lucia Richter, åbner sæsonen 2014 med en koncertbuket af de allerbedste tyske lieder af Wolf, Strauss og Schubert.


Der venter publikum en anderledes indadvendt og poetisk nytårskoncert når Anna Lucia, sammen med pianisten Nicholas Rimmer, sætter første tone an. Det holder helt indtil den allersidste strofe er sunget.


Denne koncert er en hyldest til forårets komme og lysere tider.


Med ”Frühlingsglocken” af Hugo Wolf, mindes vi fra første færd, om forårets komme. Samme længsel efter sommer, synger Anna Lucia om i sange af Franz Schubert og sange om skovens ro og drømmeri, ja disse sange står Richard Strauss for.

Lyrikken leveres bl.a. af Goethe, så det handler også om ny kærlighed, drømme, tab og sværmeri.


Nyd Anna Lucias smukke stemme.

En stemme, som har bragt hende helt til tops ved internationale sangkonkurrencer, samt engagementer med Europas førende orkestre og dirigenter. Kort tid efter koncerten i Fuglsang Musikforening, gælder det Wigmore Hall i London……


Billetsalget starter kl. 14.

Entre 150 kr (medlemmer 100 kr, unge under 25 gratis)

På Fuglsang Kunstmuseum kan der på dagen indtil kl 14 købes en combi-billet til museum og koncert for 175 kr.

Hugo Wolf Frühlingsglocken (Reinick)

(1860 – 1903) Blumengruß (Goethe)

Er ist‘s (Mörike)


Franz Schubert Erster Verlust (Goethe)

(1797 – 1828) Im Frühling (Schulze) An mein Herz (Schulze)


Richard Strauss Stimmungsbilder Op. 9(1884)

(1864-1949) – Auf stillem Waldespfade

– An der einsamen Quelle

– Intermezzo


Franz Schubert Viola (v. Schober)


Pause

I pausen kan der købes varme og kolde drikke i spisesalen


Franz Schubert Das Lied im Grünen (Reil)


Hugo Wolf Abendbilder (Lenau)

Wiegenlied im Sommer (Reinick)

Nachtzauber (Eichendorff)


Richard Strauss Stimmungsbilder Op. 9(1884)

– Traumerei

– Heidebild


Franz Schubert Bei Dir! (Seidl)

Des Fischers Liebesglück (Leitner)



3. marts 2014

Morgenstern Trio

Programændring

Ligesom sidste sæson har vi været nødt til at give afkald på Trio Con Brio, og med samme begrundelse: de venter familieforøgelse. Men vi har hyret dem igen til næste sæson, og de har lovet, at nu planlægger de ikke flere børn foreløbig!

I stedet har vi i hast tilkaldt Morgenstern Trioen fra Tyskland, og det er nu heller ikke dårligt…!

Joseph Haydn Klaver Trio in A dur, Hob.XV:18. (1793)

1732 – 1809

– Allegro

– Andante

– Allegro


Bedrich Smetana Klaver Trio in G mol, Op. 15. (1855)

1824 – 1884

– Moderato assai

– Allegro, ma non agitato

– Finale: Presto


Pause

I pausen kan der købes varme og kolde drikke i spisesalen


Franz Schubert Klaver Trio in Es dur, Op. 100, D. 929.

1797 – 1828 (1828)

– Allegro

– Andante con moto

– Scherzo

– Allegro moderato

6. april 2014



STORSTRØMS KAMMERENSEMBLE


Hvorfor er der så få kvindelige komponister? Spørgsmålet har været stillet mange gange, men ingen har kunnet give et tilfredsstillende svar. Selvfølgelig har det sociale spillet ind – det var ikke velset at kvinder gav sig af med den slags. Til nød kunne de få lov at spille klaver, og her var der én der markerede sig. Man diskuterer endnu om Liszt var den største pianist i historien – eller var det måske Clara Schumann?


Kammerensemblet sætter focus på emnet denne søndag. De har fundet frem til tre kvindelige komponister, først og fremmest Clara Schumann der gennem sit ægteskab med den berømte Robert Schumann og ven med Johannes Brahms var tæt på de romantiske strømninger i den tyske musik. Hendes velskrevne klavertrio i g-mol lægger sig, også kvalitetsmæssigt, tæt op af Mendelssohns og Schumanns kompositioner.


Vi skal også møde russeren Sofia Gubaidulina, en af vor tids store komponister og dette sagt uden at tage feministiske briller på (hun fik Sonning-prisen i 1999). Med harpetrioen ”Garden of Joys and Sorrows” skriver Gubaidulina sig med følsomhed ind i sin have af glæder og sorger. Og vi skal møde amerikaneren Augusta Read Thomas – hun er så godt som ukendt i Danmark, men er et stort navn i sit hjemland.


Og endelig, som den eneste hane i kurven: Saint-Saens. Som ung ukendt komponist var han gæst hos den aldrende Rossini – her blev hans forrygende Tarantel for to soloblæsere opført, og den store operakomponist sagde om ham, at hans eneste handicap var hans mangel på uerfarenhed (!). Vi skal høre denne tarantel.


Læs mere om Storstrøms Kammerensemble her


Billetsalget starter kl. 14.

Entre 150 kr (medlemmer 100 kr, unge under 25 gratis)

På Fuglsang Kunstmuseum kan der på dagen indtil kl 14 købes en combi-billet til museum og koncert for 175 kr.

Programmet er ændret til BÖHMISKE KOMPONISTER:

Anton Reicha (1770 – 1836)

Kvartet i Es-dur Op. 104 (1824)

f. fløjte, fagot, cello og klaver

I. Adagio – Allegro

II. Andante

III. Minuetto, Allegro assai

IV. Finale, Allegro

Bohuslav Martinů (1890-1959)

Musique de Chambre N ̊ 1 (1959)

f. klarinet, harpe, klaver, violin, bratsch og cello

I. Allegro moderato

II. Andante moderato

III. Poco allegro

—– PAUSE —–

Antonin Dvořák (1841-1904)

Klaverkvartet nr. 2 i Es-dur Op. 87 (1889)

f. klaver, violin, bratsch og cello

I. Allegro con fuoco

II. Lento

III. Allegro moderato, grazioso

IV. Finale. Allegro ma non troppoARION – KVINTETTEN


Denne koncert er lidt speciel – vi skal ikke bare høre, vi skal også se!

Carion-kvintetten har udviklet en stil, der helt er deres egen – de spiller udenad. Det er ganske vist noget nær livsfarligt for et ensemble, for hvis bare en af dem husker forkert, ja så vælter det hele som et korthus. Men kvintetten vover det ene øje, for det giver dem en frihed til at bevæge sig rundt medens de spiller – de risikerer jo ikke at vælte nodestativer og den slags. Når for eksempel fagotten og hornet har en passage sammen, så kan de to musikere gå hen til hinanden, og det giver dem mulighed for et helt præcist sammenspil.

De har simpelthen på forhånd lavet en koreografi – de véd nøjagtigt, hvor de skal stå hvornår. En anmelder skrev engang, at man ligefrem kan ”se musikken”. Man ser, hvad man hører, og det får det hele til at fremstå med en usædvanlig klarhed.

At kvintettens medlemmer tillige er fremragende musikere, det gør det jo ikke ringere.

3. maj 2014

TRIO ALPHA


Bolette Roed (blokfløjte)

Peter Navarro-Alonso (saxofon)

David Hildebrandt (slagtøj)


Et genhør med Trio Alpha, der sidst gæstede os for syv år siden. En trio med en tilsyneladende helt umulig sammensætning af instrumenter. Og så vil de gudhjælpemig spille Bach´s Goldbergvariationer!


Det bliver i eget arrangement, for det er ikke til at tænke på hvad den gode gamle Johan Sebastian ville have sagt til det her. Men trioen er vant til at arrangere selv, for de gamle komponister skrev absolut ikke noget for denne særprægede besætning. Nutidige gør – mange nulevende har komponeret musik netop for Trio Alpha. Det er jo i sig selv en udfordring.


Siden de sidst var her har de tourneret flittigt i udlandet, ja faktisk har de givet koncerter over hele verden og modtaget et utal af priser. Men det er også fremragende musikere der hver for sig har gjort sig gældende på fornem vis. Det bliver utroligt spændende at høre hvad de får ud af de berømte variationer som Bach skrev til sin elev Goldberg. Han var cembalist, ansat hos en fyrste der ikke kunne falde i søvn om aftenen – og derfor bestilte værket. Umiddelbart ikke nogen god reklame for disse variationer, men ikke desto mindre betragtes de i dag som et hovedværk i musiklitteraturen.


Én ting er helt sikkert – det her bliver ikke kedeligt!


Læs mere om Trio Alpha her


Billetsalget starter kl. 14.

Entre 150 kr (medlemmer 100 kr, unge under 25 gratis)

På Fuglsang Kunstmuseum kan der på dagen indtil kl 14 købes en combi-billet til museum og koncert for 175 kr.


I forbindelse med denne koncert afholder foreningen sin generalforsamling kl. 13 i spisesalen

1. juni 2014

DEN DANSKE KVARTET


Vi slutter sæsonen af på fornem vis. Den danske Kvartet er nok det ensemble der har haft størst succés i det store udland, i en verden der ellers vrimler med strygekvartetter. De er ikke kommet sovende til det – de har spillet sammen siden de var små drenge, ja faktisk kan de ikke huske tiden før det hele begyndte. De spiller og de spiller, og de har for længst besluttet at de vil holde sammen til deres dages ende. Deres mål er at slå Borodin-kvartettens rekord – den holdt i så mange år, at Den danske Kvartet først når målet i 2060. Til den tid agter de at holde en stor fest, og vi er alle sammen inviteret!


Kvartettens repertoire er stort og spænder vidt. Hvad de vil spille for os denne søndag er der endnu ingen der véd, men lige meget hvad de finder frem til – så bliver der værd at lytte til!


Læs mere om Den Danske Kvartet

16. august 2014


CONCERTO COPENHAGEN

Så starter vi den nye sæson, og det bliver med et fornemt besøg. Concerto Copenhagen – Co-Co mellem venner – er efterhånden et verdensberømt orkester, der formår at gøre den gamle barokmusik lyslevende, nærværende og nutidig. Ensemblet har et fast samarbejde med Det kongelige Teater i København, hvor det medvirker i en årlig operaproduktion – her kan nævnes Händels ”Julius Cæsar”, hvor kontratenoren Andreas Scholl havde hovedrollen. Dirigenten hedder Alfredo Bernardini – hen er en af de helt store barokspecialister og han er orkestrets favorit som gæstedirigent. Koncertens hovedperson er Vivaldi – og det gennemgående tema er: Vivaldi – hans venner og fjender. Man forstår godt , at mange ville være hans venner – denne komponist, der skrev så megen smuk musik, blandt meget andet 150 violinkoncerter (Stravinskij mente nu, at han snarere skrev den samme violinkoncert 150 gange). Smuk musik, der ubesværet løber lige ind i øregangen. Men – hvem var hans fjender? Kom og få svaret. Læs mere om


 


(1678 – 1741) – Allegro – Andante molto – Allegro molto Alessandro Marcello Obokoncert i d mol (1669 – 1747) Alfredo Bernardini obo – Andante e spiccato – Adagio – Presto Antonio Vivaldi Lutkoncert i D dur, RV 93 – Allegro – Largo – Allegro Francesco M. Veracini Fuga o Capriccio con quattro soggetti (1690 – 1768) Tomaso Albinoni Obokoncert i B dur, op. 7 nr. 3 (1671 – 1750) Alfredo Bernardini obo – Allegro – Adagio – Allegro P A U S E I pausen kan der købes varme og kolde drikke i spisesalen Giovanni B. Platti Obokoncert i g mol (1697 – 1763) Alfredo Bernardini obo – Allegro – Largo – Presto Evaristo F. Dall’Abaco Strygerkoncert i B dur (1675 – 1742) Antonio Vivaldi Obokoncert i C dur, op. 8 nr. 12, RV 449 Alfredo Bernardini obo – Allegro – Largo – Allegro Violin: Fredrik From, Peter Spissky, Viola: Rastko Roknic Cello: Mime Brinkmann,Kontrabas: Mattias Frostenson Obo: Alfredo Bernardini,Lut: Fredrik Bock Cembalo/orgel: Christian Kjos Alfredo Bernardini obo, musikalsk ledelse

7. september 2014

SCHUBERTS ”WINTERREISE”


JOHANNES HELD (baryton)

NEIL BEARDMORE (klaver)

1827 – Franz Schubert har bare ét år tilbage at leve i. Han siger til sine venner: ”Jeg skriver på nogle sange, som vil ryste Jer”. Kort tid efter synger og spiller han dem for sine venner – men i første omgang synes de ikke rigtig om dem, det er simpelthen for stærkt. For rystende. Men det varer ikke længe, før de erkender, at de her er blevet præsenteret for et mesterværk.


1827 – den unge digter Wilhelm Müller dør. Måske er han ikke nogen rigtig stor digter, men han huskes, fordi Schubert forgylder hans digte med sin musik. 20 af dem bliver til ”Die schöne Müllerin” – 24 til ”Winterreise”. De sidste er de mest gennemarbejdede af alle Schuberts lieder – han filer og filer på dem, indtil han kun har få måneder tilbage af sit korte liv og det slider ham næsten op.


Vi skal ud på en lang, kold og håbløs vandring i selskab med den unge tyske baryton Johannes Held. Han er uddannet på operaakademiet i København og har allerede markeret sig i sit hjemland. Neil Beardmore sidder ved klaveret og klaverstemmen er hos Schubert altid en ligeværdig partner til sangstemmen.


Læs mere om Johannes Held her


Billetsalg åbnes kl. 14

Entre 150 kr. (medl. 100 kr., unge under 25 gratis)

Der kan på dagen på Fuglsang Kunstmuseum købes en kombi-billet til museum og koncert for 175 kr (begrænset antal)


5. oktober 2014


HOLMENS VOKALENSEMBLE


    Dirigent: Jakob Lorentzen


Holmen – jo, det er Holmens Kirke i København, som det drejer sig om. Kirkens kor, der udelukkende består af professionelle sangere, har i de seneste år markeret sig som et af landets førende. De har ikke været hos os før, så det bliver et spændende møde.


Ved koncerten fremfører koret en række værker af kendte og mindre kendte komponister. Grieg behøver vist ikke en nærmere præsentation, og det samme gælder Rued Langgaard – eller gør det? Langgaard er vor store senromantiker, en komponist der i mange år var overset, men som nu er kommet ind i varmen. Der er også finsk musik på programmet, og som højdepunktet synger koret Johan Sebastian Bachs store motet ”Lobet den Herren”


Og så er det jo oktober – så det hele rundes af med danske efterårssange.


Find Holmens Vokalensemble på facebook her


Billetsalg åbnes kl. 14

Entre 150 kr. (medl. 100 kr., unge under 25 gratis)

Der kan på dagen på Fuglsang Kunstmuseum købes en kombi-billet til museum og koncert for 175 kr (begrænset antal)


 


Program:


J.S. Bach: “Lobet den Herrn, alle Heiden”, VWV 230

(1685-1750) motet for 5 stemmer og continuo


Michael Haydn: “Timete Dominum”, MH 256 for

(1737 -1806) solokvartet, kor og continuo


Edvard Grieg : Fra Fire Salmer, op. 74:

(1843-1907) “Hvad est du dog skjøn”.

5-stemmigt kor og

baryton solo:Emil Ritter.

Tekst: H.A. Brorson.


E. Grieg: Solveigs sang”,Fra Peer Gynt,

Sopran solo: Christine Nonbo Andersen Klaver: Jakob Lorentzen


Rued Langgaard: Rosengårdsviser (1919), BVN 164

(1893 – 1952)

Vel må jeg kysse dig, hjertenskær

Bag muren sidde de roser små

Træt


Pause

I pausen kan der købes varme og kolde drikke i spisesalen


Pekka Kostiainen:”Jakobin pojat” (Jakobs sønner)

(f. 1944)


Jaakko Mäntyjärvi: fra Shakespeare Songs:”Come away” (f.1963) “Double, double Toil and Trouble”


Ola Gjeilo: fra samlingen “Northern Lights”

f.1978) “Amica mea”


Carl Nielsen: Tit er jeg glad

(1865-1931) Underlige aftenlufte

Sænk kun dit hoved, du blomst

(solo: Nana Bugge Rasmussen)

Som en rejselysten flåde


Th. Laub: Stille, hjerte, sol går ned

(1852-1927)

2. november 2014


TRIO CON BRIO


JENS ELVEKJÆR (klaver)

SOO-JIN HONG (violin)

SOO-KYUNG HONG (cello)


Vi er altid glade, når vi kan præsentere nye kunstnere her på Fuglsang, men det er så sandelig også kærkomment, når gamle venner dukker op. Trio con Brio har to år i træk måttet sende afbud på grund af glædelige begivenheder, men denne gang kommer de. Det er både sikkert og vist!


Sjældent har et dansk kammerensemble høstet større anerkendelse i den store verden, ja, en amerikansk anmelder skrev engang, at han aldrig havde hørt kammermusik bedre spillet. Det kan vi også skrive under på hos os, for vi kender dem, og vi véd, at der er noget at glæde sig til.


Ved koncerten spiller de værker af Per Nørgaard, Mendelssohn og Tjajkovskij – og med al respekt for de to førstnævnte herrer, så er det sidstnævntes trio, der er programmets sværvægter. Tjajkovskij skrev sin trio til minde om den store pianist Nicolai Rubinstein (ikke af forveksle med den lige så berømte Artur). Der er kun to satser, men hvilke satser! Den første er symfonisk i sin vælde, den sidste viser alle sider af Rubinsteins kunnen i elleve variationer over en utrolig smuk folkemelodi.


Der bliver noget at lytte til denne eftermiddag.


Billetsalg åbnes kl. 14

Entre 150 kr. (medl. 100 kr., unge under 25 gratis)

Der kan på dagen på Fuglsang Kunstmuseum købes en kombi-billet til museum og koncert for 175 kr (begrænset antal) 

7. december 2014

STORSTRØMS KAMMERENSEMBLE


med ANDREA PELLEGRINI (mezzosopran)


Så er vi kommet ind i december, det er julekoncerternes tid, og Musikforeningen er med på legen – så meget, at vi i år laver koncerten om aftenen, med juletræ, gløgg og æbleskiver og forhåbentlig et stille drys sne. Hvis nogen får problemer med at komme hjem p.g.a. manglende busforbindelse sørger vi for transport til Nykøbing.


Igen i år her vi bedt Kammerensemblet om at stille op, og denne gang har de har de allieret sig med en af Den kongelige Operas store sangere, mezzosopranen Andrea Pellegrini. Sammen med hende uropfører de et værk af den unge komponist Lars Klit, et værk der er skrevet direkte til Storstrøms Kammerensemble.


Men der er selvfølgelig mere end det på programmet. Brahms har skrevet to sange, hvor sangeren ikke blot får hjælp af klaveret, men også af en bratsch, dette sørgeligt undervurderede strygeinstrument. Den sidste af sangene byggede han over en ældgammel julesang, som vi vist alle kender – og dermed skulle stemningen være slået fast.


Og mon så ikke Kammerensemblet drysser lidt mere musikalsk julesne hen over det hele? Det gjorde de sidste år, så vi kan da håbe –


Læs mere om Strostrøms Kasmmerensemble og Andrea Pellegrini her


Billetsalg åbnes kl. 18.30 Entre 150 kr. (medl. 100 kr., unge under 25 gratis)