AKELA - koncert og foredrag

SJOSTAKOVITJ

Foto: Klaus Holsting

Foto: Mikkel Fog Päevatalu

“Strygekvartetten AKELA er et af de mest lovende ensembler på den danske kammermusikscene.”

— Asbjørn Nørgaard, Danish String Quartet

“Ren glæde! Ren AKELA! Hvor var det dog skønt at opleve!”

— Poul Elming, koncertanmeldelse

FOREDRAG OG KONCERT PÅ KATEDRALSKOLEN

Foredrag starter kl. 14:00 og koncerten kl. 15:00

Mikkel Thrane Lassen

Mikkel Thrane er historiker og forfatter til en ny anmelderrost biografi om den sovjetiske komponist Dimitrij Sjostakovitj.

Udover at fortælle om komponisten vil Thrane Lassen berette om, hvordan vi kan forholde os til russisk kunst og kultur i disse Putin tider.

Gustav Ranum
violin
Clara Glasdam
violin

Oscar Reuben Friis-Hansen
cello

Kirsten Wilbrandt Kjær

bratsch

AKELA betyder glæde, og glæde er netop en præmis for kvartettens sammenspil.

-  glæden ved musikken

-  glæden ved at skabe

-  glæden ved at give.

AKELA blev dannet på Det Kgl. Danske Musikkonser-vatorium i 2019 og har siden modtaget Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens Talentpris i 2023, førstepris i LFN Inter-national Chamber Music Competition i 2022 førstepris i ENKOR International Chamber Music Competition i 2021 Før ensemblets etablering har alle medlemmer spillet sammen på kryds og tværs fra barnsben, hvilket har bidraget til fælles musikalske rødder og en stor menneskelig forståelse af hinanden.

Dmitri Sjostakovitj strygekvartet nr. 9 vil være et hovedværk ved denne koncert.

Foredrag 14:00 med Mikkel Thrane Lassen

SJOSTAKOVITJ - EN SOVJETKUNSTNER OG HVORFOR VI SKAL LYTTE TIL RUSSISK MUSIK

Var Sjostakovitj et naivt kunstnergemyt, der aldrig forstod den rolle, som han af Kommunistpartiet blev udset til at spille?

Eller en ætsende skarp satiriker, der formåede at drive gæk med Partiet og staten gennem sin musik, i hvilken politisk modstand blev udtrykt?

I dette foredrag kommer vi tættere på mennesket, musikken og myten: Hvordan forstod han sig selv - og hvordan blev han forstået af Partiet og publikum i Øst og Vest?