ES Ravel 150 år

SØNDAG 11. MAJ 2025  KL. 15:00 I KUMUS

ENSEMBLE STORSTRØM

Mette Franck - harpe, Piotr Zelazny - bratsch, Frederik von Würden - klarinet, ?? - klaver,

Tobias Gørvild Lautrup -cello, Gunnar Eckhoff - fagot, Svend Melbye - fløjte, Stéphane TranNgoc - violin,

RAVEL 150 ÅR

I 2025 fejrer Ensemble Storstrøm mesteren fra Paris, Maurice Ravels 150-års fødselsdag med nogle af hans ikoniske værker samt et helt nyt værk inspireret af Ravel.

Kom med tilbage til de parisiske saloner med værker som ”En Gåsemors Fortællinger”, Tzigane, Pavane, Habanera og Ravels mesterværk Introduktion og Allegro, hvor både fløjte og harpe har en fremtrædende rolle.

Maurice Ravel (1875-1937)

Introduktion og Allegro M.46 (1905)

Pavane pour une infante défunte, M.19 (1910)

Nikolaj Bentzon: Ravelian Reveille (2024)

Tszigane M.76 (1924)

Sonatine for fløjte, bratsch og harpe M. 40 (1903-05)

Vocalise-étude en forme de habanera, M.51 (1907)

Ma Mere l’Oye M.62 (1911-12)

RAVELS MUSIK

Maurice Ravel er ikke en komponist der efterlader sig en uhyre mængde kompositioner. Han var perfektionistisk og brugte meget tid på at skrive sine værker; en ting som til tider pinte ham. Til gengæld bliver stort set alle hans værker jævnligt opført i dag.

Født tæt på den spanske grænse, men tidligt i sit liv bosat i Paris, blev Ravel efter drama med sit musikkonservatorium, hvor han formåede at blive smidt ud af to gange, en del af eliten af franske komponister. Hans underviser var Gabriel Faure, og hans bekendtskabskreds bestod bl.a. af Erik Satie og datidens internationale komponiststjerne, Claude Debussy.

Når Ensemble Storstrøm i 2025 fejrer 150-året for Maurice Ravels fødsel er det med en perlerække af hans kammermusikværker, der stort set alle er skrevet i Paris før første verdenskrig. Ravels musik bygger bro mellem den nye og den gamle verden fra impressionistiske sværmerier i koncertens første værk, spanske virtuoserier, fjernøstlige klange i eventyrfortællingen om en gåsemor til en fascination af jazzmusikkens rytmer.

Hvad siger Ravels musik os i dag? Ensemble Storstrøm har spurgt komponist og jazzpianist Nikolaj Bentzon om at skrive et nyt værk til ensemblet, som giver et moderne bud på, hvordan Ravels musik kan fortolkes i nutidens tonesprog.

Se også mere om ensemblet på hjemmesiden

Husk Fuglsang Musikforenings Generalforsamling afholdes denne søndag kl. 13:30 i KUMUS
Forslag til bestyrelsen senest 27.4 2025

Endelig dagsorden kan læses her på hjemmestiden fra 28.4 2025

Et begrænset antal kombibilletter til kr. 300,- kan kun købes online. De gælder både til Fuglsang Kunstmuseum og til koncert i Fuglsang Musikforening.